Сдружение „Български Локомотивен Форум" се е заело с възстановяването на ретродизелов локомотив, доставян за БДЖ и индустрията през 60-те години.
Локомотивът с номер 64.19 им е предоставен от минното предприятие „ГОРУБСО - Кърджали" през пролетта на тази година и по възстановяването му за движение вече се работи усилено.
Председателят на сдружението - Марио Евстатиев, е инициатор на идеята за издирването, придобиването и възстановяването с атракционна цел на малки дизелови локомотиви, произвеждани в Германската демократична република от 1959 до 1975 г.
Всичко започна от момента, в който за първи път видях такава машина. Беше докарана в локомотивно депо София и имаше идея да се възстановява. Включих се в екипа и усилено започнах работата по спирачната система. Няколко месеца по-късно обаче, поради липса на средства, БДЖ спря работата по възстановяването и в момента тази машина все още седи на краен коловоз в локомотивното депо, разказва той.
Интересът в него обаче вече е бил налице и Евстатиев започва неформална обиколка по предприятията, за да огледа и заснеме останалите такива машини.
Оказа се, че в България са останали не повече от 6-7 локомотива, като два от тях са уникални - последните от вида си, споделя Марио.
Идеята на ентусиастите от Сдружение „Български Локомотивен Форум" е след като възстановят локомотив 64.19, съвместно с БДЖ да организират атракционни влакове по интересни кратки маршрути. За да я реализират, те са привлекли като членове специалисти в различни области, консултират се с независими експерти, обменят опит с чуждестранни сродни клубове.
Разчитаме много на обществената подкрепа и на медиите за този проект. Искаме да покажем, че в България едно такова гражданско сдружение може с малко подкрепа да направи чудеса, допълни Марио.
За сравнение той разказа, че в Германия има няколко клуба, които също издирват такива локомотиви, реставрират ги и возят атракционни влакчета по ЖП линии, предоставени им от държавата след закриването им.
Ние тук искаме да направим същото - вместо да се демонтират и закриват ЖП линии, искаме да покажем на държавата, че ако ни бъдат предоставени за ползване или предоставени на общините, през които преминават, ние заедно можем да продължим да извършваме превози, които освен атракционен характер ще имат и своята социална функция, коментира още той.
Засега сдружението се е насочило към насрочената за демонтиране ЖП линия от Горна Оряховица до Елена.
Ivan Костофф
на 25.10.2011 в 17:28:53 #2след 5-6 години ще минем на ретромагарета. благодарение на демокрацията, разбира се
griffin
на 25.10.2011 в 17:19:53 #1тоя па смешник