На свое заседание правителството е одобрило проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 година. Това означава, че проектът влиза за обсъждане в парламента.

От правителствения пресцентър съобщиха за това в обичайния си файл с решенията, след като стана ясно, че лидерът на ИТН Слави Трифонов изтегля министрите си от кабинета. Тези министри напуснаха заседанието на Министерски съвет демонстративно, а по-късно през деня Гроздан Караджов обясни, че изобщо не е имало план актуализацията на бюджета да влезе като точка за обсъждане днес.

Гроздан Караджов: Министрите не знаеха, че ще обсъждат актуализацията на Бюджет 2022

Гроздан Караджов: Министрите не знаеха, че ще обсъждат актуализацията на Бюджет 2022

Думите на Петков са картина на коалицията

Презентацията на решението на правителството:

Със законопроекта се предвижда спешен пакет от антикризисни мерки, насочени към намаляване на негативните последствия от нарастващите цени на горивата и енергията, съответно нарастващия инфлационен натиск върху най-засегнатите групи от обществото и бизнеса. Целта е да се подкрепят българските граждани и бизнеса в условията на безпрецедентна криза, породена от военните действия в Украйна и да се смекчат сътресенията, предизвикани от високите цени на енергоносителите и суровините за уязвимите групи от обществото и за икономиката на България.

Антикризисните мерки, за които е постигнат политически консенсус при проведените консултации между коалиционните партньори, предвиждат засилване на държавната подкрепа в две основни направления - мерки за подкрепа на бизнеса и пакет от социални мерки. Предвидени са различни по характер инструменти и механизми на подкрепа: увеличение на размера на данъчното облекчение за деца; въвеждане на нулева ставка на ДДС за доставка на хляб за срок от една година; компенсация за физическите лица, крайни потребители на горива; освобождаване от акциз на електрическата енергия и природния газ; намаляване на ставката на ДДС за доставките на природен газ и на централно отопление; намаляване на размера на законната лихва при забава при физическите и юридическите лица; и не на последно място - подкрепа за най-уязвимата група в обществото за поскъпването на стоките от първа необходимост - групата на възрастните хора - със значително по-високо от планираното с първоначалните разчети на ЗДБРБ за 2022 г. увеличение на размера на пенсиите от 1 юли 2022 г., допълнителен механизъм за подобряване на адекватността на пенсиите от октомври и други.

Промените в очакванията за развитието на макроикономическата среда налагат съответни промени при редица елементи на приходната част на бюджета за настоящата година. От друга страна предложените мерки в областта на данъчната политика с антикризисния пакет имат съответните ефекти при отделните данъци, което също е обвързано в актуализираните разчети по приходите. Отчитайки тези ефекти с актуализираните разчети се очаква нетно приходите по консолидираната фискална програма (КФП) да нараснат с 1 645,2 млн. лв. (1,1 на сто от прогнозния БВП), като принос за това имат основно по- високите от първоначално планираните данъчни постъпления и очакваните по-високи приходи в частта на сметките за средства от ЕС. В одобрения от Съвета на ЕС План за възстановяване и устойчивост на Република България бе договорения профил на плащанията в рамките на техническите консултации с ЕК, в който е предвидено през 2022 г. България да получи по-високи от планираните грантове от ЕС.

В частта на разходите и вноската в общия бюджет на ЕС актуализираната фискална рамка по КФП обвързва допълнителните разходи по бюджетите на държавното обществено осигуряване и на Националната здравно-осигурителна каса, свързани с мерките в пенсионната сфера, както и необходимият ресурс за компенсациите към крайните потребителите физически лица на горива, залегнали в антикризисния пакет. Това са мерки за подкрепа на уязвимите сектори в селското стопанство във връзка с разходите за подкрепа по Временната рамка за мерки за държавна помощ при подкрепа на икономиката поради военните действия в Украйна и по линия на съществуващите държавни помощи за хуманно отношение към животните, увеличение на трудовите възнаграждения на медицинския персонал, зает в здравните и лечебните заведения, чиито ръководители са второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на здравеопазването и в здравните кабинети в държавните и общинските детски градини и училища, в детските ясли и яслените групи към детски градини, увеличаване на размера на средствата за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за пътувалия с вътрешноградския транспорт и междуселищния автомобилен транспорт, по-висок от планирания за годината размер на вноската на Република България в общия бюджет на ЕС, икономии в някои планирани разходи и други. Нетният ефект в разходите по КФП от посочените промени възлиза на увеличение на годишния разчет за 2022 г. с 1 973,3 млн. лв., което представлява 1,3 на сто от прогнозния БВП за годината.

Посочените нетни ефекти в приходите и разходите по КФП са разчетени при запазване на заложената целева стойност по отношение на размера на дефицита по КФП, отнесен към прогнозния БВП за 2022 година, като съответно салдото по КФП за 2022 г. се предвижда да бъде отрицателно в размер на 4,1 на сто от прогнозния БВП.

С проекта на ЗИД на ЗДБРБ за 2022 г. се предлагат мерки и по отношение на обезпечаването на допълнителен ресурс от дългови източници през 2022 г. за обслужването на предстоящите погашения по държавния дълг, в т.ч. падежа през първото тримесечие на 2023 г. на облигациите, емитирани на международните финансови пазари. Влизането в нов цикъл на повишаване на основните лихви предполага предстоящо постепенно увеличаване на цената на финансиране на правителствата. В тази обстановка по-ранното "излизане на пазара" и осъществяването на предварително финансиране на падежиращ дълг, би могло да спести бъдещи разходи по обслужването на държавния дълг. Следвайки такава стратегия би било целесъобразно още през 2022 г. да се обезпечи ресурс за префинансиране на предстоящите през март 2023 г. падежи на еврооблигации, емитирани на международните финансови пазари, както и падежи на държавни ценни книжа, емитирани на вътрешния пазар и погашения по външни държавни заеми през следващата година, които са в общ размер на около 3,0 млрд. лева. В тази връзка със законопроекта е предложено увеличение на максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2022 г. от 7,3 млрд. лв. на 10,3 млрд. лв., както и промяна на ограничението за максимален размер на държавния дълг към края на 2022 г. от 35,5 млрд. лв. на 38,5 млрд. лв.

За обезпечаване на енергийната сигурност и осигуряване на алтернативни източници за доставка на природен газ се предвижда възможност Министерският съвет да издава държавни гаранции през 2022 г. по заеми за финансиране на дейности на Булгаргаз ЕАД и Булгартрансгаз ЕАД в общ размер на 532 млн. евро.

Кирил Петков: Това е бюджетът, да отива към парламента

Кирил Петков: Това е бюджетът, да отива към парламента

Не харчим повече пари, а ги даваме на хората, които имат нужда

Минималната пенсия ще се повиши на 467 лв. от 1 юли

Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст ще се увеличи на 467 лв. от 1 юли, което е с 26,2% повече в сравнение със сегашния й размер от 370 лв. От същата дата максималният размер на пенсията ще се повиши от 1500 лв. на 2000 лв., което прави 33,3% ръст. Това предвиждат изменения в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., които бяха одобрени от правителството.

Със законопроекта се предлага от 1 юли всички пенсии за трудова дейност, отпуснати до 31 декември да се осъвременят с 10%. Към техния увеличен размер ще бъдат добавени и т.нар ковид добавки от 60 лв., както и индивидуалните суми, представляващи разликата между дохода от пенсия през декември 2021 г. и дохода от пенсия през януари 2022 г. Добавките от 60 лв. ще се включат в размера и на пенсиите за трудова дейност, отпуснати от 1 януари до 30 юни 2022 г., както и към тези, които ще бъдат отпуснати след 1 юли, предвижда още законопроектът.

С него се предлагат промени в пенсионната политика, които се планира да влязат в сила от 1 октомври. От тази дата се предвижда максималната пенсия да се повиши със 70% - от 2000 лв. на 3400 лв. Пенсиите за трудова дейност, отпуснати до края на 2021 г., ще се преизчислят от 1 октомври. За всяка година след отпускането на пенсията размерът й ще се осъвремени с процент, равен на ръста на средния осигурителен доход за страната или инфлацията за предходната година в зависимост от това кой показател е нараснал повече. Предвидено е, че когато преизчислената пенсия и размерът й към 30 септември 2022 г. не са равни, пенсионерите ще получат по-високата и благоприятна за тях сума.

Гьоков: Дали пенсионерите ще си получат увеличението от 1 юли зависи от НС

Гьоков: Дали пенсионерите ще си получат увеличението от 1 юли зависи от НС

НОИ ще се справи, ако актуализацията мине до 27 юни

Одобрен е проект на ЗИД на Закона за бюджета на НЗОК за 2022 г.

Министерският съвет прие Решение за одобряване на проект на Закон изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г.

Със законопроекта се предлага нетно увеличение на приходите и трансферите по бюджета на НЗОК с 65 555 хил. лв., за сметка на увеличение на трансферите за здравно осигуряване и съответно намаление на трансферите от централния бюджет. Със същата сума се увеличават разходите по бюджета на НЗОК, като основно увеличението се насочва за:

- Разходи за здравноосигурителни плащания - общо с 55 901 хил. лв., от които за здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ - 45 901 хил. лв. и за други здравноосигурителни плащания за медицинска помощ - 10 000 хил. лв.

- Разходи за персонал в размер на 4 000 хил. лв. за осигуряване на допълнителни 100 щатни бройки за администриране на процесите, свързани с договаряне, отпускане, заплащане, предоставяне и контрол на помощните средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хора с увреждания във връзка с преминаване на тези дейности от 1 юли 2022 г. към НЗОК;

- Разходи за издръжка на административните дейности с 2 300 хил. лв.

Каримански търпеливо се съмнява, че партньорите разбират реформите на ИТН
Обновена

Каримански търпеливо се съмнява, че партньорите разбират реформите на ИТН

Ние сме търпеливи хора, въпросът е какъв резултат ще произтече от това търпение

Нагласите в Народното събрание бяха утре в комисии да започне обсъждането на актуализацията на държавния бюджет. Назначено е дори и заседание в комисия - образователна, на която ще бъде обсъден.