Западът отложи въвеждането на пълна забрана за застраховане на кораби с руски петрол, заради опасения от покачване на цените на петрола и намаляване на световните енергийни доставки, пише Financial Times.
Европейските правителства намалиха усилията за ограничаване на търговията с руски петрол. Те вече отложиха плана за изолиране на Москва от Lloyd's of London, ключов морски застрахователен пазар, и позволиха руският суров петрол да бъде транспортиран до други региони на фона на опасения от възможно покачване на цените на петрола и по-нататъшно намаляване на световните енергийни доставки.
Преди два месеца Европейският съюз обяви световна забрана за предоставяне на морска застраховка на кораби, превозващи руски петрол. Брюксел очакваше, че ще координира допълнително усилията си с британското правителство. Обединеното кралство обаче все още не е въвело подобни ограничителни мерки. Участието на Обединеното кралство е от съществено значение, за да бъде ефективна всяка такава забрана, тъй като Лондон играе централна роля в застраховането на корабоплаването.
Междувременно в края на юли Брюксел промени някои ограничения за работа с руски държавни компании, позовавайки се на рискове за глобалната енергийна сигурност.
Ако Обединеното кралство и ЕС съвместно забранят застраховането на кораби, това ще бъде най-голямата забрана за руски петрол досега и Москва ще загуби достъп до голяма част от глобалния танкерен флот.
Американски служители обаче изразиха загриженост, че въвеждането на подобна забрана за застраховане на кораби ще доведе до повишаване на световните цени, тъй като в резултат на това милиони барели руски петрол и петролни продукти ще изчезнат от пазара.
През май европейски и британски служители казаха в интервю за Financial Times, че Обединеното кралство се е съгласило да координира с Европейския съюз налагането на забрана за застраховане на петролни товари от Русия.
Последният пакет от санкции на Лондон срещу Москва, одобрен от парламента през юли, обаче забранява застраховането само на кораби, превозващи руски петрол до Обединеното кралство, и то само след 31 декември. Този закон беше приет, след като британското правителство обеща да забрани вноса на руски петрол от края на тази година и не възпрепятства предоставянето на услуги за доставка от Русия в други страни, както казаха британски служители.
Министерството на финансите на Обединеното кралство заяви, че все още търси най-добрите мерки. "Готови сме да наложим нови санкции срещу Русия и се ангажираме с нашите съюзници, ако е необходимо, за да гарантираме, че тези санкции имат максимално въздействие върху руската икономика", се казва в изявление на ведомството.
Забраната на ЕС за застраховане на кораби беше въведена на 4 юни и продължава да е в сила. Той забранява на компаниите в страните от блока да сключват нова застраховка за всеки кораб, превозващ руски петрол, където и да пътува. Настоящите договори остават в сила до 5 декември, когато всички подобни сделки ще бъдат забранени.
В същото време Европейският съюз промени някои от своите санкции, като по-специално позволи на европейски компании да работят с руски държавни компании като "Роснефт" за транспортиране на ресурси до страни извън блока.
Говорител на Европейската комисия обясни, че на европейските компании вече не е забранено да плащат на компании като "Роснефт" да купуват и транспортират петрол и петролни продукти до трети страни, "ако тези транзакции са строго необходими".
Европейският съюз каза в изявление, че тези мерки са предприети, за да се "избегнат всякакви потенциални негативни последици за хранителната и енергийната сигурност по света".
Белият дом работи от юни, за да убеди страните от Г-7 да подкрепят въвеждането на механизъм за ограничаване на цената на руския петрол, който би позволил тази суровина да тече към трети страни, ако те се съгласят да плащат по-малко от пазарната му цена.
Официални лица във Вашингтон казаха, че Съединените щати и Великобритания не са променили позициите си. Те планират да забранят морския транспорт, включително застраховането, до момента, в който мярката на ЕС влезе в пълна сила през декември. Но първо искат да наложат таван на цените на петрола от Русия. Президентът на САЩ Джо Байдън е решен да намали цената на бензина преди междинните избори през ноември.
Специалистите по санкциите заявиха, че ЕС се опитва да смекчи усилията си за ограничаване на глобалните потоци на руски петрол и че има основателни съмнения сред търговците относно ангажимента на Обединеното кралство за глобална забрана на застраховането.
Според Сара Хънт, партньор в адвокатската кантора HFW, търговските къщи се чудят дали вече е законно да купуват суровини от "Роснефт" за доставки до страни извън Европейския съюз.
"Новите санкции на ЕС всъщност позволяват на европейски компании да транспортират руски петрол. Бяхме изненадани от това", каза тя.
Лий Хансън, партньор в адвокатската кантора Reed Smith, каза, че измененията на санкциите на ЕС са "голяма крачка назад". Той добави, че са очаквали досега"по-драстични" действия от Обединеното кралство.