След три катастрофи в три авиобази за три години министър Атанас Запрянов ще пристъпи и към "кадрови решения". На този етап отказва обаче да съобщи както имената, така и длъжностите на военните, които евентуално ще се разделят с постовете си или пък ще бъдат понижени или пенсионирани.
Това стана ясно на съвместен брифинг в Министерство на отбраната на Атанас Запрянов, началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов и заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, на който бяха представени резултатите от проверката на организацията на летателната подготовка във Военновъздушните сили и Висшето военновъздушно училище "Георги Бенковски" след катастрофата с учебно-боен самолет L-39ZA Albatros на 13 септември, при която загинаха двама пилоти. Преди месец от МО изнесоха доклада си и за самата катастрофа.
Констатира се "незадоволително състояние" на военновъздушните сили.
Има хроничен недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи - изтребителите МиГ-29, щурмовите Су-25, учебно-бойните L-39, дори и за транспортните ни самолети "Спартан". Това заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов. Същото се отнася за вертолетите "Кугър" и особено за вертолетите Ми-17, посочи още Запрянов.
Запрянов уточни, че голяма част от информацията в доклада е класифицирана, заради това и не може да говори с конкретни данни и цифри, както и не може да каже например колко са пилотите и колко са годните за летене изтребители и хеликоптери.
Докладът ще бъде предоставен на командването на ВВС, както и на ръководителите на бази. Също така Запрянов увери, че тяхното разследване няма нищо общо с действията на военната прокуратура, а самият той не разполага с информация от тях.
Ние не търсим вина, не сме обвинявали никого, нито заплашваме, заяви Атанас Запрянов. Малко след това обаче заяви, че в рамките на правомощията си ще вземе съответните кадрови решения. В доклада се установява и проблем с дисциплината и с изпълнение на задачите от страна на командирите, или както беше представено - "недостатъчна командна организация", включително мерки за безопасност. "Командването е отговорност, а не привилегия, командирът е на работа денонощно, заяви шефът на МО.
Затова и Запрянов се обърна към военните пилоти, особено към младите, с призив да не рискуват живота си в мирно време. "Трябвате ни живи и здрави." Човешкият капитал е най-важният капитал за страната и нейната й отбрана, утвърди Атанас Запрянов.
Наличният брой самолети и вертолети за оперативно използване не са достатъчни за поддържане на нальота на пилотите за изпълнение на всички задачи и упражнения по бойната подготовка.
Практическата сгрешена е концепцията да се залага на поддържането на съветска платформа. Също така се отчита и хроничният недостиг на финансови средства, което води до хроничен недостиг на изправна летателна техника, с която да може да се поддържа този нальот. Недостига на пари се отнася и за поддържането на новозакупената техника - "Кугър" и "Спартан"
Сериозен проблем е изтичането на кадри от страната заради заплатите. Пилотите предпочитат заради заплатите МВР или Министерство на транспорта, т.е. гражданската авиация. На брифинга в МО бе отправен апел към 51-ото Народно събрание да увеличи заплатите, ако "искат да имаме налична армия", както се изрази Запрянов.
Докладът констатира и че част от нормативните ни документи за отчитането и провеждането на летателната дейност са остарели. Липсва и ясна оперативна свързаност между военното командване и висшето образование - специално трите висши военни училища, което ще стане още по-голям проблем, тъй като новите платформи започват да пристигат.
"Военното училище не е подчинено на Министерството на отбраната, която грешка е от 2003 година", разясни Запрянов и посочи, че подготовката на новите курсанти не е обвързана с институционален контрол.
Според Атанас Запрянов е начертан план с мерки за преодоляването на всички тези проблеми и той се надява те да бъдат изпълнени.
Според началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов предстои командването на ВВС да предостави концепция за военна авиация, която в бъдеще да минимизира риска за младите пилоти. Трябва да се реши този въпрос и да се намери ресурса за това", добави той.
oxoo
на 12.11.2024 в 22:07:52 #8Факт,как пистите,не стават за разглезените н-то поколение самолети,и пистата е само една,а резервни летища не трябва ли да има,а руският гигант Руслан,можеше да излита и каца без писта.
MyH4o
на 12.11.2024 в 21:57:56 #7Никога, абсолютно никога няма да прокопсаме, ако не променим мисленето, изоставяйки идеологическите клишета. Докато се хващаме на идеологически словесни оръжия в стил ранен комунизъм, като "практическата сгрешена (КАКВОТО и да значи това) е концепцията да се залага на поддържането на съветска платформа", няма прокопсия. Нека да вметна само един малък епизод от "поддържането на съветска платформа". През 80-те години, на един редовен обмен между специалисти от МиГ, руските инженери на място в България са буквално останали без думи за това как нашите, български инженери са намирали идеалните, буквално идеалните решения да заместят липсваща оригинална руска част с евтин местен аналог, като това по никакъв начин не компроментира нито сигурността, нито ефективността на техниката. По цял свят механиците могат да ви кажат колко по-просто и евтино (!) е да се поддържа съветска платформа, отколкото западна. Но нейсе!! - ние трябва да сме "по-светци и от папата" - ЗА НАША СМЕТКА, обаче
oxoo
на 12.11.2024 в 20:27:39 #6МиГ-гове,не само наши, се ремонтираха в завод в Добрич,попиляха всичко,а поляците още имат действаща флотилия от руска техника,а колко ги"обичат"!
ddoko-doko
на 12.11.2024 в 19:55:37 #5Малоумник! Иначе и аз се сетих за Полша...
projekt
на 12.11.2024 в 19:19:09 #4Абе.... Нали платих е 8 самолета..... Нали щяха да са тук миналата година...
знайко
на 12.11.2024 в 17:03:37 #3А тъпотията, че министърът няма възможност за контрол на военните училища е достатъчно показателна за компетентността на дядката. Да не гжворим, че поне от 10на години е зам митистър на отбраната....
oxoo
на 12.11.2024 в 16:49:03 #2"..сгрешена е концепцията да се залага на поддържането на съветска платформа..",ами къде ви е другата концепция,Полша може да ремонтира руски двигатели и пак да си е в НАТО,с тия кугари и спартани,каква концепция е развита,та те се ползват само за транспорт,какво им е военното?!
shtimpo
на 12.11.2024 в 16:27:54 #1Проблемът е все същия от 80г насам и вие продължавате да увъртате… За армия/полиция длъжностите “зад бюро” се ценят и са по-добре платени от онези, които са тип “ботуши на място”. Може и да е манталитет, който обаче може да бъде коригиран с промяна посоката на тоягата и моркова. Продължавате да хвалите говорещите и да потискате действащите
Докладите ви не струват и хартията на която са написани