След три катастрофи в три авиобази за три години министър Атанас Запрянов ще пристъпи и към "кадрови решения". На този етап отказва обаче да съобщи както имената, така и длъжностите на военните, които евентуално ще се разделят с постовете си или пък ще бъдат понижени или пенсионирани.

Това стана ясно на съвместен брифинг в Министерство на отбраната на Атанас Запрянов, началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов и заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, на който бяха представени резултатите от проверката на организацията на летателната подготовка във Военновъздушните сили и Висшето военновъздушно училище "Георги Бенковски" след катастрофата с учебно-боен самолет L-39ZA Albatros на 13 септември, при която загинаха двама пилоти. Преди месец от МО изнесоха доклада си и за самата катастрофа.

Констатира се "незадоволително състояние" на военновъздушните сили.

Има хроничен недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи - изтребителите МиГ-29, щурмовите Су-25, учебно-бойните L-39, дори и за транспортните ни самолети "Спартан". Това заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов. Същото се отнася за вертолетите "Кугър" и особено за вертолетите Ми-17, посочи още Запрянов.

Запрянов уточни, че голяма част от информацията в доклада е класифицирана, заради това и не може да говори с конкретни данни и цифри, както и не може да каже например колко са пилотите и колко са годните за летене изтребители и хеликоптери.

Докладът ще бъде предоставен на командването на ВВС, както и на ръководителите на бази. Също така Запрянов увери, че тяхното разследване няма нищо общо с действията на военната прокуратура, а самият той не разполага с информация от тях.

Ние не търсим вина, не сме обвинявали никого, нито заплашваме, заяви Атанас Запрянов. Малко след това обаче заяви, че в рамките на правомощията си ще вземе съответните кадрови решения. В доклада се установява и проблем с дисциплината и с изпълнение на задачите от страна на командирите, или както беше представено - "недостатъчна командна организация", включително мерки за безопасност. "Командването е отговорност, а не привилегия, командирът е на работа денонощно, заяви шефът на МО. 

Затова и Запрянов се обърна към военните пилоти, особено към младите, с призив да не рискуват живота си в мирно време. "Трябвате ни живи и здрави." Човешкият капитал е най-важният капитал за страната и нейната й отбрана, утвърди Атанас Запрянов.

Наличният брой самолети и вертолети за оперативно използване не са достатъчни за поддържане на нальота на пилотите за изпълнение на всички задачи и упражнения по бойната подготовка.

Всички по веригата да се захванат с нальота във ВВС, настоя Радев

Всички по веригата да се захванат с нальота във ВВС, настоя Радев

Той очаква анализ за осигуряването на разпореденото ниво на способности във ВВС

Практическата сгрешена е концепцията да се залага на поддържането на съветска платформа. Също така се отчита и хроничният недостиг на финансови средства, което води до хроничен недостиг на изправна летателна техника, с която да може да се поддържа този нальот. Недостига на пари се отнася и за поддържането на новозакупената техника - "Кугър" и "Спартан"

Сериозен проблем е изтичането на кадри от страната заради заплатите. Пилотите предпочитат заради заплатите МВР или Министерство на транспорта, т.е. гражданската авиация. На брифинга в МО бе отправен апел към 51-ото Народно събрание да увеличи заплатите, ако "искат да имаме налична армия", както се изрази Запрянов.

Докладът констатира и че част от нормативните ни документи за отчитането и провеждането на летателната дейност са остарели. Липсва и ясна оперативна свързаност между военното командване и висшето образование - специално трите висши военни училища, което ще стане още по-голям проблем, тъй като новите платформи започват да пристигат.

"Военното училище не е подчинено на Министерството на отбраната, която грешка е от 2003 година", разясни Запрянов и посочи, че подготовката на новите курсанти не е обвързана с институционален контрол.

Според Атанас Запрянов е начертан план с мерки за преодоляването на всички тези проблеми и той се надява те да бъдат изпълнени.

Според началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов предстои командването на ВВС да предостави концепция за военна авиация, която в бъдеще да минимизира риска за младите пилоти. Трябва да се реши този въпрос и да се намери ресурса за това", добави той.

Атанас Запрянов: 2.4% от БВП за отбрана е постижимо и необходимо

Атанас Запрянов: 2.4% от БВП за отбрана е постижимо и необходимо

Той отбеляза значимостта на инвестициите за модернизация на армията