Евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ Емил Радев иска от Европейската комисия да бъде оказана помощ на България за предотвратяване на опасността от екологична катастрофа.
Поводът са тревожните данни за замърсяване на морската вода заради заседналия край Камен бряг товарен кораб и невъзможността на служебното правителство да овладее кризата, която продължава вече десет дни.
В мотивите на Радев се посочва, че щетите от замърсяването са както екологични, така и икономически, и засягат цели отрасли, като риболов и туризъм, които дават поминък на населението в региона.
Българският евродепутат пита ЕК и дали служебното правителство е задействало европейския механизъм за защита и дали е поискало съдействие за предотвратяване на опасността от екологична катастрофа, след като явно не може да се справи само.
Той очаква отговор и за възможностите да се окаже помощ за справяне с кризата край българския бряг, който е една от външните морски граници на ЕС.
Във въпроса си Радев визира всички мерки, които ЕК може да приложи при бедствена ситуация в държава членка, включително осигуряването на техника, експерти и евентуално средства по Фонд "Солидарност" за компенсации на нанесени материални и икономически щети.
На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.
До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.
На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".
Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.
През уикенда, 25 и 16 септември еколози и местни надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.
Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.
В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.
28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.
На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.
Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.
Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.