Недопустимо е за страна членка изобщо да допусне един кораб, натоварен с насипен карбамид, в своите териториални води, тъй като има европейска забрана да се превозва по този начин. Товарът не е трябвало да бъде насипен, а пакетиран в чували - това е единственият законен начин да се превозват такива торове.
Констатацията бе направена от министър Асен Личев в брифинг, посветен на кризата с кораба, заседна на 20 септември край Камен бряг.
Недопустимо е допускането на този кораб да застраши нашия бряг и екосистема, освен това местността Яйлата е и защитена, посочи Личев. Той обвини предишните управляващи, заявявайки, че е заварил "професионална, етична и морална нищета на администрацията" в министерството.
Асен Личев се закани да сезира прокуратурата по случая, но не уточни дали сигналът ще бъде по повод допускането на кораб с такъв товар във водите под български контрол и отговорност, или за начина, по който е започната акцията по претоварването. Припомняме, че заради последното вчера бе уволнен шефът на ИА "Морска администрация" кап. Живко Петров.
Към момента основният риск за природната среда е преодолян - горивото, лек дизел, е източено. Взетите проби от морската вода не показват отклонение, като на брифинга бе подчертано, че такива проби са направени както на 25 септември, така и веднага след като беше направен злополучният опит да се разтовари кораба с щипка, но товарът се разпиляваше в морето.
"Това беше преломен момент, когато видях нелепия начин, по който действа морска администрация", заяви Личев и определи начинът на пресипване като "по-скоро пагубни действия отколкото противодействие на кризата".
Резултатите от пробите взети след разсипването показват 1.6 по-висока концентрация на карбамит в сравнение с предишните проби преди разсипването при претоварването, но далеч под допустимите норми, включително и в дългосрочна експозиция.
В момента се осъществява ежедневен мониторинг на водите, включително се взимат проби от в радиус 1 км. около кораба, така че да послужат като база на мониторинг по време на спасителната операция.
"В готовност сме да окажем помощ на всяка операция, измислена от транспортното министерство", увери Асен Личев.
Росица Карамфилова,изпълнителен директор на изпълнителната агенция по околната среда, посочи, че 8,5 до към 9 са средните данни за ph от направената от 25 септември проучване. Досега няма промяна.
Данните съобщени на брифинга в МОСВ обаче и уверението за 0.003% надвишение на нормите противоречат на обявеното от Басейнова Дирекция "Черноморски район" на сайта им.
Четири пъти над нормата е превишаването по показателя азот амониев във водата край Камен бряг. Това гласи публикуваното на сайта на Басейнова дирекция "Черноморски район" (БДЧР). Анализът и резултатите са от изпитване от водната проба, взета на 28 септември след опитите за претоварване на кораба Vera Su, при които част от товара на кораба се изсипа във водите на Черно море.
Източник: news.bg
Резултатите показват превишаване по показателя азот амониев 4 пъти над съответната норма. За сравнение се посочва и резултата от 27 септември, ден преди претоварването, когато е имало превишение 2.5 над нормата.
От МОСВ заявиха за news.bg, че в данните на Басейнова дирекция имат грешка.
Развитието:
На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.
До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.
На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".
Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.
През уикенда, 25 и 16 септември еколози и местни надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.
Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.
В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.
28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.
На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.
Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.
Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.
komsomoletz
на 30.09.2021 в 23:48:44 #5i sled deset godini pak BB shte e vinoven, dazji i che e vinoven che esenta idva!
korc
на 30.09.2021 в 21:33:35 #4На Радев му се паднаха калинки втора ръка. Нямат понаятие за основни неща. Не знае дори къде са търгоските пътища.
oktavian
на 30.09.2021 в 19:59:11 #3Колко още ще се оправдават управляващите с тези преди тях? Не ги ли е срам, че имат цялата безалтернативна до изборите власт и пак не могат да се справят с една нестандартна ситуация! Все другите са им виновни за да прикрият собствената си некадърност!
ДД
на 30.09.2021 в 18:05:47 #2Явно не са толкова "умни" като тебе! С каква товароподемност са,колко броя ще им трябват, от къде да ги вземат? хал-хабер си нямаш от морски работи! Джапай си там в селската бара и остави морето на моряците. Аман от сухоземни плъхове,даващи акъли. А лятото като дойдат за 10 дена на море и се давят !!
ДД
на 30.09.2021 в 11:49:17 #1Абсолютен ***! Да вземе да се ограмоти малко по т.н. " Морско право" и " Конвенция по корабоплаване" !! Може де дава единствено акъл на хората отглеждащи свине,но и там ще се прояви като пълен глупак!!