Фондът за безопасност на движението по пътищата не се използва по предназначение. Това се заявява в становище на Института за пътна безопасност (ИПБ) след извършена проверка от неправителствената организация, която работи за подобряване на състоянието на пътищата в страната и за повишаване на пътната безопасност.

Данните сочат, че във фонда от глоби за превишена скорост са събрани над 591 милиона лева от създаването му през 2011 г. до октомври 2024 г. За 14 години са изразходвани са около 122 млн. лв., като половината от тях или над 60 милиона лева са похарчени в последните две години - 2023 и 2024 г. Към момента в сметката на Фонда за безоапасност на движението по пътищата са налични повече от 465 милиона лева.

Снимка 687682

Източник: ИПБ

Около 30 млн. лв. са използвани за закупуване на автомобили. Освен това се оказва, че колите нямат застраховка "Автокаско". По данни на ИПБ също така по-голямата част от тях не се използват за контрол на движението по пътищата. Според организацията купуването на МПС със средства от фонда създава предпоставка за злоупотреба.

От Института за пътна безопасност изтъкват, че средствата не се използва по предназначение и с тях неправомерно попълва бюджетът.

ИПБ не вижда резултат от конфискуването на колите на пияните и дрогирани шофьори

ИПБ не вижда резултат от конфискуването на колите на пияните и дрогирани шофьори

Ежедневно десетки сядат зад волана след употреба на алкохол или наркотични вещества

"Институтът за пътна безопасност се обръща към МВР и Министерство на финансите, което по силата на чл.157, ал.5 от Закона за публичните финанси, взима и управлява в "единната сметка" излишъците от фонда, да преустанови порочната практика Фонда за безопасност на движението по пътищата да се използва за други цели", се посочва в становището.

"Вода газим жадни ходим"

От ИПБ заявяват, че гражданите имат основание да негодуват и да не си плащат глобите, защото те не виждат обещаните им резултати. "Самоцелното събиране на средства от глоби във фонд, без ясна визия за модел за тяхната употреба и активна дейност към подобряването на пътната безопасност и запазването на живота на гражданите, е ясен показател за некадърност или нещо друго", заявяват от неправителствената организация. От ИПБ подчертават, че до момента от фонда са изразходвани мимимални средства, и то единствено за техника, с която да се събират повече пари.

Снимка 687681

Източник: ИПБ

От организацията сравняват управлението на Фонда за безопасност на движението по пътищата с това на търговска фирма, която харчи колкото се може по-малко пари, за да реализира на края на годината излишък, който да се използва от собственика й, като ролята на такъв в случая играе министърът на финансите. От ИПБ изтъкват също, че залагането на капани по пътищата в страната се е превърнало в държавна политика, която целя да се събират пари от гражданите, за да се подпомогне компенсирането на неизпълнението на бюджета.

"Настояваме този държавен рекет да бъде незабавно преустановен", заявяват от Института по пътна безопасност.