Агенция "Пътна инфраструктура" започва изграждането на държавно предприятие за опериране на тол системата. Това съобщи пред журналисти в Добрич председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов.
По думите на инф. Атанасов тол системата е важна, за да може една от най-публичните услуги в държавата каквито са поддържането и строителството на републиканските пътища да се самофинансира.
Амбицията е това да е първата система, която ще се самофинансира без да се разчита на държавния бюджет.
Припомняме, в събота премиерът Бойко борисов заяви, че след като 2 години не можем да започнем тол системата и на ден губим по 1,5 млн. лв. и ако в понеделник не стартира след 2-годишни "кански усилия", държавата ще направи тол системата.
Председателят на УС на АПИ подчерта, че се надява през следващата година тол системата да заработи и да акумулира средства. Очакваните приходи са между 800 млн. лв. и 1 млрд. лв. годишно. В момента приходите от винетки са около 320 млн. лв. и са крайно недостатъчни за поддържането на републиканските пътища.
Средно на денонощие тежкотоварният транзитен трафик е между 8 и 10 хил. камиона, а те рушат най-много пътната мрежа и съответно ще плащат повече, каза инж. Атанасов.
Припомняме, в началото на годината като едно от първите си действия като новоизбран президент Румен Радев се обяви против възобновяване на процедурата за възлагане на обществена поръчка за тол таксите.
В профила си във фейсбук Радев информира, че от съобщение на сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" от 29 декември 2016 г. става ясно, че е възобновена процедурата за възлагане на обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 т. Това беше и едно от първите явни противоречия между премиера, тогава втори мандат и в оставка, Борисов и новия държавен глава.
На 18 май обществената поръчка бе възобновена от АПИ, за да бъде прекратена отново само дни по-късно - на 22 май заради подадени на 19 май три жалби.
Във Варна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по-късно уточни, че въпреки структурирането на държавна компания, обществената поръчка няма да се прекрати и двата процеса ще са паралелни.
Според министъра, чрез създаването на държавна компания ще се сложи край на всички "нездрави опити" за обжалване, бламиране и саботиране на тол системата. Той напомни, че дори в мотивите по едно от решенията на ВАС се говори за злоупотреба с право и шиканиране на процеса.
Той обясни, че независимо дали ще се направи от държавна компания или ще се довърши обществената поръчка, параметрите ще останат същите, като се предвижда срокът за внедряване на системата да бъде 7 месеца, след което около една година ще бъде периодът за оценка на ефективността и коригиране на евентуални дефекти.
Очаква се стойността на системата да бъде около 200 млн. лв. В случай, че тя бъде изградена от държавна компания, финансирането ще бъде от държавния бюджет, като разходите ще бъдат възстановявани от бъдещите постъпления от тол таксата. Проектодоговорът по обществената поръчка за избор на изпълнител предвижда възстановяване на ресурса в срок от 3 години. Три или четири години ще бъде срокът и ако това се направи от държавна компания, като това ще стане окончателно ясно в етапа на реализирането на такава, стана ясно от думите на министъра.
В отговор на въпрос за обхвата на системата Николай Нанков коментира, че преценката за това кои пътища да бъдат включени в нея ще подлежи на експертен дебат, след което ще бъде взето и политическо решение, но се очаква това да не са повече от 50-55% от републиканката пътна мрежа. Той изрази мнение, че тол системата трябва да включва на 100% магистралите и пътищата от I и II клас, докато тези от трети клас да бъдат изключени от нея. Министърът отбеляза още, че за пътищата извън обхвата на смесената система няма да се плащат и винетки и напомни, че тол такса ще заплащат само тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона.
Ценовите модели и тарифирането на база на финансово моделиране ще станат ясни на етап внедряване на системата.
За отделните видове пътища ще има различно таксуване, като то ще бъде определено след решение на Министерския съвет. Предвижда се системата да бъде гъвкава, което означава, че няма да бъдат налагани забраните за движение на тежкотоварни автомобили в пиковите часове, а тогава таксата за тях ще бъде по-висока, както това се прави в Германия или в Австрия. Ако превозвачите искат да пътуват в петък от София до Бургас в пикови часове, таксата за тях може да бъде 2-3 пъти по-висока, като ще бъде определена на база ценообразуване и след решение на Министерския съвет. Така всеки собственик на транспортна фирма ще си прави икономически анализ, коментира министърът.
При обявяване на приоритетите на министерството министър Нанков заяви, че основният приоритет в пътния сектор е максимално бързото въвеждане на тол системата.
psp_11
на 14.08.2017 в 18:40:41 #5Plovdivmen на 14.08.2017 в 17:23:26 ----- Не съм написал, че всички регистрирани автомобили са с винетки... САмо посочвам, че 90 000 камиона (примерно) транзитно преминават и остават за останалите регистрирани превозни средства 1/3 или 1 700 000 цифром 163 млн. - като всички те са леки . Всяка год. в България се регистрират по 12 000 товарни автомобила, като 1/4 са нови. Само за справка год. винетка на 1 камион или рейс се равнява на 20 леки автомобила...
Plovdivmen
на 14.08.2017 в 17:23:26 #4Регистриран автомобил НЕ означава, че е с винетка. В много семейства има по един-два градски автомобила (малки за лесно паркиране) и един по-голям за комфортно пътуване. Други са събрали по няколко ръждиви "кошници" и стоят като паметници без винетки и граждански, но са регистрирани. Има и такива, които си играят да отлепват и залепват винетки.... Не се заблуждавайте, че постъпленията са огромни - това е България!
psp_11
на 14.08.2017 в 15:50:41 #3В момента приходите от винетки са около 320 млн. лв. ======== Моля??? Регистрираните превозни средства в България към началото на месец юли (2017) са точно 4 130 195, ======== Средно на денонощие тежкотоварният транзитен трафик е между 8 и 10 хил. камиона, ..... Ако приемем, че само камионите, които преминават транзит са 90 000 и си купят год. винетка това прави 156 870 000 ------ Абе много се краде от винетки..., сега е добре да се краде и от тол такса за камиони...
шемет
на 14.08.2017 в 15:14:39 #2"По думите на инф. Атанасов тол системата е важна, за да може една от най-публичните услуги в държавата каквито са поддържането и строителството на републиканските пътища да се самофинансира." Браво бе!! Една от най-ПУБЛИЧНИТЕ УСЛУГИ в държавата били поддържане и СТРОИТЕЛСТВО на пътища??!! Гении! Бъдещи Нобелисти!! Титани на мисълта! Кой на кого прави УСЛУГА? Публиката прави услуга на строителите през държавата или държавата прави услуга на строителите чрез публиката?! Или някои са задължени на строителите и през държавата връщат услугата? Сега разбрах защо вместо инж. Атанасов пише инф. Атанасов - съкращение на инфантилен. АПИ една поръчка не можа да оправи, а цяло Държавно предприятие как ще направи?!
Plovdivmen
на 14.08.2017 в 13:14:42 #1Крайно време е да се таксува тежкотоварния транспорт от Европа към Турция и обратно. Това са много пари, които може да се ползват за поддръжка и изграждане на нова инфраструктура. Необходимо е.