Екоминистър Асен Личев представи приоритетите в работата, политическия си кабинет и финансовото състояние на ведомството на първата пресконференция пред медиите.
В министерството на околната среда и водите зам.-министри са Емилия Тончева, Ренета Колева и Петър Димитров. Главен секретар на МОСВ е г-жа Климентина Денева, началник на кабинета на министъра е Поля Пенчева и съветник на министъра е Ваня Григорова. На пресконференцията присъства и изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Околна среда" Росица Карамфилова.
10 млн. лева е дефицитът на одобрения бюджет на МОСВ, който е в размер на 64,5 млн. лева. "Другият финансов източник, на който много разчитах, е ПУДООС с бюджет 70 млн. лв., но го заварвам с дефицит от 24 млн. лв. Като гражданин и аз съм имал усещането за корупция. Когато дойдох в министерството, реших да проверя, дали това е така и документално", каза министър Личев.
Той е очаквал Инспекторатът в МОСВ да направи оценка на корупционния риск на отделните звена. За целта от КПКОНПИ е трябвало да изготвят системата, но няма методика за разкриване на корупционни практики няма. Не са подавани сигнали до Прокуратурата от министерството, каза с учудване той.
Личев даде пример за лошото управление на министерството с липса на основни политически и стратегически документи.
"Не е завършен и приет Национален план за управление на отпадъците 2021 - 2028 г. Той е на индикативна стойност 1,639 млрд. лв.
Не е завършена и приета от страна на Министерския съвет Националната приоритетна рамка за периода 2021 - 2027 г.
Не е завършено разработването и одобрението на Оперативна програма "Околна среда" за периода 2021 - 2027 г.
Не са изпълнени ангажименти на държавата по две наказателни процедури, инициирани от ЕК. Едната е за неизпълнение на Р България за закриване и рекултивация на депа с неопасни отпадъци, които не отговарят на изискванията. Другата е, че не са обявени защитени зони за местообитания", обясни Личев.
Служебният екоминистър каза, че и планът за управление на водните ресурси се движи с шест месеца закъснение.
Плановете за управление на риска от наводнение се движат с 18 месеца закъснение. Хоризонтът на тези два плана е от 7 години. Ние вече сме навлезли във времевия отрязък, в който те трябва да са налице, каза екоминистърът.
По думите му утре е трябвало да бъде открита Системата за управление на водите в реално време по поречието на река Искър. "Не знам, дали този проект ще бъде завършен. Миналата година станаха наводнения в северната част на Софийското поле. Ако тази система беше влязла в сила, това можеше да бъде предотвратено", категоричен е Асен Личев.
Той не спести и информация за достъпа до ведомството - на входа на министерството бяха монтирани специални ограждения за допуск, но има десет ВИП служители, които са влизали от специален вход и са имали специален достъп до бившия министър. Практиката е прекратена, отчете той.
"Исках веднага с встъпването ми в длъжност да забраня вноса на отпадъци за изгаряне. Оказа се, че нямам правна възможност за това. Не мога да забранявам комплексни разрешителни с включено условие за изгаряне на отпадъци", каза екоминистър Личев.
Според обяснението, това е въпрос на изменение на тълкуванието на регламента, който е закон от ЕК, така че да се ограничи до минимум това. На сайта на министерството ежедневно ще се вижда какви отпадъци влизат на територията на България.
Заради дефицита в бюджета на ПУДООС не може да се организира почистването на реките. Няма и лев за осъществяване на основните политики на министерството до края на годината. А поради липсата на работещо в момента Народно събрание, което да актуализира бюджета, това излиза като мина.
Няма пари дори за маркиране с табели мостовете, които пресичат пътищата, и тези, които пресичат реките с имената им. Това е много важно, защото е елемент на възпитание и уважение към реките, които са на територията на България, обясни министърът.
Той обеща, че по време на служебното правителство ще работи за изменение на Закона за водите, за да се забрани издаването на разрешително за ВЕЦ-ове във вътрешните реки.
Планът за възстановяване и устойчивост на Р България трябва да се преработи. "Планът го разбирам, като финансиране на дейности, които носят добавена стойност и увеличаване на БВП, а не като финансиране на лозунги. Един от проектите е изграждането на СПА център в Овча купел, "който да е най-големият в Европа, а защо не и в света", обясни той.
Искам да бъде заложено и изграждане на инсталации за добив на кинетична енергия от река Дунав, съвместно със съседите ни в Румъния по протежението на общата ни граница. Методът не пречи нито на корабоплаването, нито на миграцията на рибите, каза министърът.
Очакванията му са да бъде изградено и пристанище в близост до Капитан Андреево, където заедно с Гърция и Турция да направим плаваема река Марица до Бяло море. По този начин, ще можем да включим в пътните комуникации товарите, които ще пристигат по воден път. Такива проекти биха увеличили стандарта ни, а не зададените до този момент.
В отговор на въпрос за заменки на земи от екозона "Натура 2000" и наказателни процедури на ЕК срещу България зам.-министър Емилия Тончева обясни, че пари в Оперативна програма "Околна среда" са пренасочени изцяло към дейности за решаване на проблемите с епидемиологичната обстановка. "В момента няма никакви средства за това, решението е изцяло на предното правителство, средствата са насочени почти императивно", каза Тончева.
18 са започнатите наказателни процедури на ЕК срещу България в ресор околната среда. Една от тях е за фините прахови частици (ФПЧ), по нея има заведено второ дело в съда на ЕС и се очаква санкция срещу България. Нивата на ФПЧ не са достигнали указаните от ЕК параметри и сме далеч от изпълнението на това изискване и затова вървим сериозно към налагане на санкция.
Експертите в МОСВ може да опитат да се борят разпределението на санкцията да е поносимо. Т.е., сега е определена санкция в размер на 3156 евро на ден за зона, която включва няколко общини, дори такива, които вече не са в нарушение.
За изпълнението на Оперативна програма "Околна среда" Поля Пенчева обяви, че бюджетът на ОПОС 2014-2020 г. е 3,393 млрд. лв. Договорените проекти са на стойност 3,8 млрд. лв. Т.е. програмата е договорирана на 112%, това се прави по препоръка на ЕК - ще има проекти, които няма да могат да се изпълнят, затова е добре да има авансово сключени и държавата да използва този ресурс.
До момента са изплатени 1,366 млрд. лв. Това са 40% от средствата по програмата. Подадени са 473 проекта, 329 са договорени, останалите са в процес на оценка, така 263 са в изпълнение, а 66 са изпълнени. За ОПОС 2021-2027 г. са предвидени средства в размер на 3,6 млрд. лв.
По думите на зам.-министър Ренета Колева за бюджета на ПУДООС само през април от УС са одобрени проекти за 82 млн. лв., а наличният разходен таван за 2021 г. е 70 млн. лв. Предприятието има сключени договори за общо 111 млн. лв., от които предстоят плащания за 62 млн. лв. От началото на 2021 г. са похарчени 24 млн. лв. и в рамките на одобрения разходен таван. До края на годината ПУДООС разполага с 41 млн. лв., което означава, че парите са недостатъчни за разплащане по сключените договори - 20 млн. лв. А за всички поети ангажименти по решения на УС, необходимите средства са 176 млн. лв.
Колева обясни, че е наредила временно да спре приемането на нови заявления и да се прекрати извършването на плащания, докато се извършат всички проверки.