От Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не са открили замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, съобщиха от Министерството на транспорта.

В радиус от 1 миля около заседналия товарен кораб Vera SU не е регистрирано замърсяване на водата след подробно обследване на района с дрон, изпратен от Европейската агенция за морска безопасност (EMSA).

Очакват граничен катер в помощ на заседналия кораб Vera Su

Очакват граничен катер в помощ на заседналия кораб Vera Su

Плавателният съд е стабилизиран и е в хоризонтално положение

Като част от мерките за намаляване на вредното въздействие върху околната среда, българската страна поиска съдействие от EMSA за осигуряване на технически средства, с които Агенцията разполага.

От EMSA са предоставили и плаващи бункери, които вече пътуват към България. С тях ще бъде изведен втечнения товар от кораба.

Ново нарушение на кораб, собственост на турската компания, притежаваща Vera Su

Ново нарушение на кораб, собственост на турската компания, притежаваща Vera Su

Преминал с опасно висока скорост в района на пристанище Варна

Развитието на случая:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер.