Товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Ситуацията е критична. Това обяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев на пресконференция в местността Яйлата, където на 20 септември големият плавателен съд заседна. 

Екипажът все още не давал съгласие да бъде евакуиран, но държавата била в готовност.

В момента в района има силен вятър и сериозно вълнение на морето. 

С дрон наблюдават какво се случва с и около Vera Su

С дрон наблюдават какво се случва с и около Vera Su

Наблюдението се осъществява от Военноморското училище "Никола Йонков Вапцаров"

По думите на Алексиев властите не можели да вкарат тежка техника, защото това е защитена зона.

"Анализирахме варианта по въздух, но поради силния вятър и близостта със скалите, също е рисковано", посочи още транспортният министър.

Корабът се е изместил и приближил към брега през последните часове. 

Относно товара на кораба Алексиев обясни, че според становище на европейската агенция за морска безопасност това не бил опасен товар.

Относно критиките, че държавата не е реагирала по-рано, Алексиев увери: "Задържането на кораба на първия ден от инцидента ще се възприеме като враждебен акт от страна на държавата и груба намеса в търговски отношения. Държавата трябва да действа адекватно, не като пиратска."

Ако екипажът слезе от кораба, той може да бъде обявен за ничий, обясни още министърът. "Ние сме правова държава, трябва да се придържаме към всички европейски норми", каза Алексиев.

МОСВ на десетия ден: Защо Vera Su изобщо е допуснат в наши води?
Обновена

МОСВ на десетия ден: Защо Vera Su изобщо е допуснат в наши води?

Има европейска забрана да се превозва такъв товар в този вид

По-късно беше обявено, че със заповед на служебния премиер Стефан Янев се създава координационна група за ситуацията с кораба. За ръководители на координационната група са определени министърът на околната среда и водите Асен Личев и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев, а нейни членове са: заместник-министърът на отбраната Пламен Йорданов, заместник-министърът на външните работи Василий Такев, заместник-министърът на правосъдието Мария Павлова и заместник-министърът на вътрешните работи Таня Петрова.

Възложените функции на координационната група са да организира, координира и контролира дейностите на компетентните органи по отношение на Vera Su, както и да събира информация за развитието на ситуацията. При необходимост е предвидено да се привличат представители на други ведомства и организации за подпомагане на дейността на координационната група, като Стефан Янев лично ще следи дейността ѝ.

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 16 септември еколози и местни надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.