Несъгласието си с предвиденото повишение на тол такси изрази Институтът за пътна безопасност (ИПБ) в свое становище, адресирано до регионални министър Иван Иванов. От организацията отбелязват, че тол таксите два пъти се увеличават на два пъти с по 10% от 1 април и от 1 септември тази година, а министър Иванов аргументира повишението с нуждата от средства за ремонти.

"Ако приемем, че имаме една торба, която трябва да я напълним с пари за ремонт на републиканската пътна мрежа, то трябва да сме сигурни, че тази торба не е скъсана. В противен случай никога няма да я напълним", обръщат се от ИПБ към ресорния министър. От Института за пътна безопасност допълват, че разполагат със сериозен архив от документи за периода от създаването на тол системата до днес. От организацията са категорични, че "торбата е скъсана" на много места. Според ИПБ, дори таксите да се вдигнат със 100%, парите ще изтичат, но не за ремонти по пътищата.

Министър Иван Иванов отчете с 1 млн. лв. по-високи приходи от пътни такси

Министър Иван Иванов отчете с 1 млн. лв. по-високи приходи от пътни такси

Регионалният министър е говорил с превозвачите за недоволството им от вдигането на таксите и очаква те да проявят солидарност

В становището се заявява също, че вдигането на тол таксите ще натовари основно съвестните и изрядни потребители на транспортната система, а нарушаващите правилата ще продължат да го правят.

От ИПБ отправят и конкретни критики:

  • Контролът върху товарните автомобили, превозващи товари над допустимото тегло, е неефективен;
  • Глобите и компенсаторните такси, които се налагат, не се събират. Плащат само съвестните и изрядните потребители;
  • Комисионите за националните доставчици на услуга продължават да са 7% при средноевропейски нива от 2,5-3%;
  • Договорът на фирмата, управляваща тол системата с АПИ, е при часови ставки от 258.00 до 290.40 лв. ( при 23 работни дни на месец това прави трудово възнаграждение от 47000.00 до 53000.00 лв. на месец за един човек);
  • Контролът при ремонта на пътищата е неефективен. Това означава, че колкото и да ремонтираме пътищата си, те ще продължават да бъдат опасни.
Български превозвачи не приемат ново увеличение на толтаксите

Български превозвачи не приемат ново увеличение на толтаксите

Според превозвачите контролът на събирането на толтаксите е занижен

"Работим на кредит на доверие. Държавата все обещава, ние изпълняваме а в края на краищата оставаме излъгани. Ние знаем. Вдигане на тол таксите? НЕ - Няма да се напълни торбата с пари докато изтичането на средствата не бъде спряно и не се получат гаранции, че средствата отиват само и единствено за рехабилитация на пътищата. Вие знаете ли как да стане това ? Ние знаем", пишат от Института за пътна безопасност.

От организацията питат министър Иванов знае ли, че в държавата влизат само тези пари от тол-а, за които държавата знае. "Ние знаем. Всички знаем, че ремонтът почва от покрива! Първо отстраняваш теча, боядисваш и накрая слагаш мебели", подчертават от ИПБ.

ИПБ пита четирима бивши министри защо са заблуждавали, че АМ "Хемус" се строи незаконно

ИПБ пита четирима бивши министри защо са заблуждавали, че АМ "Хемус" се строи незаконно

За Института това е саботаж срещу национален обект

От организацията изтъкват, че и с вдигане на тол таксите няма да има повече пари, докато държавата не принуди гратисчиите да плащат тол таксите наравно с почтения бизнес. "Няма да накарате тези, които и досега са плащали, да покрият несъбраните средства, защото някой не си върши работата. Кой не си върши работата? Ние знаем", се казва още в обръщението на ИПБ към регионалния министър.

Във връзка с нуждата от пари за пътищата от Института за пътна безопасност дават пример с Унгария, която има по-малко километри платена пътна мрежа, но за 2024 година събрала рекордни 804 милиарда форинта или 4 020 000 000 лв. от такси за използване на пътна инфраструктура. "Как са го направили ? Ние знаем. Там нарушителите нямат шанс. Как става това? Ние знаем", посочват още от ИПБ.