Няма отлагане на тол системата. Обсъжданите в парламента промени в Закона за пътищата предвиждат отлагане само на търговската експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние.
Това заяви председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски пред БНР.
Той увери, че тол системата ще бъде въведена в техническа експлоатация на 16 август, както е заложено в заданието по договора с изпълнителя и обясни, че системата ще бъде в абсолютна техническа функционалност за таксуване с маршрутни карти, бордови устройства и GPS тракери за обработка на геопространствени данни от GPS.
Целта е от една страна да се докаже нейната ефективност, а от друга - да се добие представа за същинските разходи на превозвачите за тол такси, подчерта Терзийски.
По думите му първоначално обхватът трябва да бъде така структуриран, че да се постигнат няколко основни цели. Едната е събиране на приходи, които да гарантират финансова устойчивост на пътния сектор, да има покритие на трасетата, които се използват от транзитния трафик, да има възможност за нулеви ставки за пътищата в лошо състояние. Затова ще бъде изключена от обхвата третокласната пътна мрежа.
Председателят на АПИ посочи, че въвеждането на тол системата е не само основен приоритет в пътния сектор, но и сериозна секторна реформа, която засяга и икономическата, и социалната политика, дори и политиката в областта на сигурността.
Терзийски подчерта още, че по отношение на услугите с бордовите устройства за отчитане на тол таксите агенцията търси възможно най-доброто и конкурентно обслужване на клиента, както е навсякъде в Европа.
Конкуренцията не е по отношение на таксите, тъй като таксите се определят от държавата, а е в обслужването на клиента, обясни той. По думите му съществува консенсус в Европа и ЕК, че тези услуги трябва да се предоставят от частни компании.
Той изтъкна, че държавата в лицето на Агенцията ще контролира целия процес от генерирането на декларации до заплащането на съответните такси.
Относно твърденията, че агенцията преотстъпва 2% допълнително на евентуалните национални доставчици на декларирани данни председателят на АПИ подчерта, че информацията се интерпретира грешно, защото с промените в закона държавата няма да има никакъв допълнителен разход, а това ще бъдат чисто търговски отношения между доставчиците на декларирани данни и между националните доставчици на услуги.
По повод ремонтите по пътната мрежа през летните месеци Георги Терзийски подчерта, че на АМ "Тракия" вече са завършили ремонтите на виадуктите както беше предвидено, и до края на лятото ремонтни дейности няма да се предприемат по пътя до Бургас, за да не се затруднява трафикът.
Той допълни, че ремонтите по съоръженията на АМ "Хемус" ще продължат, но организацията на движение през тази година била на добро ниво и образуването на задръствания заради участъци в ремонт били по-редки в сравнение с минали години.
В отговор на въпроса дали АПИ ще предостави на БСП исканите документи и извършването на инспекция на пътни участъци Терзийски обясни още, че Агенция "Пътна инфраструктура" е предоставила на депутатите на БСП пълен достъп по исканата от тях информация.
Той подчерта, че агенцията многократно е заявявала, че не е против извършването на проверка, но няма как да се даде разрешение за вземане на проби от физически лица, били те и народните представители, което е известно и на самите тях.
Има закони и правила, които трябва да се спазват, както от Агенцията, така и от народните представители, допълни още Терзийски.
Припомняме, че имаше обвинение към АПИ и тол управлението, че създават монопол в тол системата. От АПИ отговориха, че няма монопол.
При официалното представяне на готовността за въвеждане на тол системата зам.-министър Николай Нанков изрази надежда, че няма да се повторят трудностите като при въвеждането на електронната винетка.
На 16 август ще стартира реалното тестване на тол системата на терен. До два месеца се очаква да станат ясни и крайният ѝ обхват и тарифите. Предвиждат се три начина за тол таксуване - маршрутна карта, GPS тракери и бордови устройства. На 3 юли пък ще се състои нова среща с превозвачите, на която ще бъдат обсъдени тарифите.
От работодателските организации също се изказаха против предложените цени и поискахаотлагане на въвеждането на системата.