Най-много предизборни клипове за изборите за европарламент по основните телевизии са излъчили коалиция "Лидер - Новото време" и Коалиция за България.

Това сочат данните от изследване на агенция GfK за периода 1 май-7 юни.

 "Лидер" са излъчили 579 рекламни клипа, а Коалиция за България - 482.

Агенция "Маркет Линкс" пък е изчислила колко излязла цената на един глас спрямо инвестициите на партиите за реклама в телевизиите и постигнатите от тях изборни резултати в абсолютни гласове.

Така един глас за Коалиция за България е струвал на партията в рекламно време 1.28 лева, а за ГЕРБ - 16 стотинки.

Най-скъп е гласът, даден за Движение "Напред" - 3.49 лева, следван от едни глас за РЗС - 3.40 лева.
Един глас за "Лидер" излиза 2.86 лв., а за Синята Коалиция - 2.28 лева. За НДСВ - 1.86 лв., за "Атака" - 66 стотинки, а за ДПС - 39 стотинки.

Ръководителят "Проекти" на фондация "Медийна демокрация" доц. Орлин Спасов коментира, че няма пряка връзка между инвестираните средства и успеха на съответните политически партии. "С минимум рекламни усилия в телевизиите ГЕРБ спечели изборите", посочи Спасов.

Според анализа на GfK най-много пари за телевизионна реклама е похарчила Коалиция за България - 612 хиляди лева, следвана от Синята коалиция - 470 хиляди лева и "Лидер" - 455 хиляди лева. РЗС са дали 410 хиляди лева, а НДСВ - 380 хиляди. ГЕРБ е платила 100 хиляди лева.

Изключително важно е и съдържанието, а не само обемът на рекламата, посочи Спасов. Според него в хода на кампанията политическият PR до известна степен е победил рекламата, а харизмата победила и PR-а, и рекламата.

"Личностите често струват повече от рекламните кампании, тъй като те могат да изведат партиите си по-силно напред от средствата, инвестирани в популяризиране на съответната партия", коментира Орлин Спасов.

Класацията на най-голям брой излъчени клипове по партии оглавява "Лидер" с 579 рекламни клипа, следват Коалиция за България - 482, Движение "Напред" - 250, НДСВ - 225, "Нова зора" - 212, РЗС - 208, Синята коалиция - 158, БСП отделно като партия - 112.

Коалиция за България е излъчила рекламни спотове с обща продължителност малко над четири часа. На второ място е "Лидер" - около 2.5 часа, следвана от Синята коалиция - около 2 часа и 15 минути, РЗС - около 2 часа, НДСВ - около 1.5 часа.

По критерий среден рейтинг на партиите и коалициите, който техните клипове постигат, на първо място е БСП - със среден рейтинг от 347 000 души. Следват "Атака" - 345 000 души, НДСВ - 286 000 души, Синята коалиция - 283 000 души.