Високата скорост не е основна причина за инцидента в село Хитрино. Това обяви заместник-управителят на "Булмаркет" Светослав Първанов по време на пресконференция по казуса "Хитрино", съобщава БГНЕС.
Припомняме, влакова композиция с пропан-бутан и пропилен на фирма "Булмаркет" дерайлира и се взриви на гара Хитрино на 10 декември 2016 година. Седем души загинаха и 29 бяха ранени.
Първанов коментира, че според заключението на последните експертизи по делото на Шуменския окръжен съд, състоянието на железопътната инфраструктура е изключително лошо.
"Сменената с нова през 1987 година стрелка № 5, както и участъкът около нея не са ремонтирани нито веднъж, в изпълнение на задължителните норми по безопасност с извършването на така наречените планови и средни ремонти както и подновяване", допълни той.
Първанов обясни, че те са задължителни в един определен период от време или ако по пътя са преминали определено количеството товари. По негови думи седемкратно е надвишено натоварването на тези 240 милиона бруто тона, преминали през тази железопътна стрелка. Заявявайки, че това е експертиза на Окръжни Шуменски съд.
"Основният извод на тази експертиза е, че не може да бъде определена безопасната скорост на преминаването. Независимо с каква скорост се движи влаковата композиция, тя е могла да реагира", заяви той.
Другата експертиза е установила, че една от цистерните на влаковата композиция не отговаря на международния правилник за превоз на опасни товари, коментира още той.
Първанов обясни, че румънска търговска фирма е сключила договор за доставка на газ пропилен с българска рафинерия, съгласно условията на този договор. Като допълнение той почерта, че стоката преминава във владение на купувача на площадката на рафинерията, след натоварване на жп вагони, Превозът е за сметка на румънския купувач, поясни Първанов.
"Румънския купувач сключва договор с румънски превозвач, който има задължението да транспортира композицията от България до Румъния, тъй като румънският превозвач няма лиценз да извършва превози на територията на други страни освен на територията на Румъния", уточни още той.
Първанов посочи, че превозвачът възлага тази дейност на "Булмаркет", като те получават една влакова композиция в гара "Долно езеро". Пред охрана двата вагона са празни, единият е между локомотивите, а другия е на опашката на влака. Освен тези елементи от подвижния състав, нито един друг елемент не е собственост на "Булмаркет".
"Един от наетите румънски вагони е прословутият пробил се вагон. Той е собственост на френска фирма. Последният технически преглед на този вагон е извършен през 2013 година по инициатива на собственика на вагона. Прегледът се е провел в Румъния в сервиз за ремонт на вагони", заяви Първанов.
Издаден е бил сертификат за годност, който сертификат, собственикът го е вписал в Европейския регистър, че може да извърши превози на опасни товари на територията на Европа, поясни Първанов.
Този вагон не е трябвало да бъде в експлоатация, че той е регистриран в Европейския регистър въз основа на сертификат, издаден от фирма, която няма право да издава такъв сертификат. По своята стойност представлява документ с невярна стойност, коментира още той.
Друг важен момент от експертизата бил, че печката не е предизвикала взрива. Разрушенията, смъртта и травмите са предизвикани от взрива, а не от някое друго събитие.