Редица нередности по отношение на Центъра за спешна медицинска помощ (ЦСМП)-София констатира Одитният доклад на Министерство на здравеопазването. Сред констатациите са неефективност на разписаните вътрешни правила, въведените контролни процедури и прилаганата практика. Към 31 декември 2013 г. в центъра са работили 25 лекари без специалност, с което не са спазени изискванията на медицински стандарт „Спешна медицина", се посочва в доклада.

Министърът на здравеопазването Таня Андреева днес ще бъде на заседанието на парламентарната здравна комисия, където ще запознае народните представители с фактите по темата, съобщават от Министерство на здравеопазването.

Припомняме, министър Таня Андреева вчера предложи за уволнение шефа на Спешната помощ-София д-р Георги Гелев и заместника му - д-р Ангел Ангелов заради проблемите в ръководената от тях служба. Ден след предложението лекарите от столичната Спешна помощ излязоха на протест пред Министерството на здравеопазването и обявиха, че са подали колективна молба за напускане.

В Одитния доклад се прави изводът, че пропуските, грешките и несъответствията по отношение на графиците, длъжностните и поименни разписания, както и липсата на стратегия по управление на човешките ресурси не само води до риск от неефективно и незаконосъобразно разходване на бюджетни средства, но и до нарушения. Констатира се ръст на работните заплати на определени категории персонал с по-висока стъпка от други, без за това да бъдат приложени обективни критерии.

„Липсата на договаряне за определяне на начални основни работни заплати за административните длъжности е довела до завишение спрямо началните работни заплати в сравнение с медицинските професионалисти по здравни грижи", се казва още в одитния доклад. Според документа разписаните вътрешни правила и въведените контролни процедури не обезпечават икономичното и ефективно разходване на бюджетните средства за постигане целите на центъра.

В резултат на извършените проверки е установено, че във вътрешните правила за определяне на работната заплата на работниците и служителите в ЦСМП - София не са включени множество процеси и дейности, както и контролни процедури, в т. ч. видовете допълнителни възнаграждения, изплащани на персонала на центъра, системи и методи за оценка на работните места и на длъжностите.

Не е изпълнено изискване на чл.4а, ал.1 от Правилник за устройството и дейността на център за спешна медицинска помощ, съгласно който „структурата на центъра и щатното разписание по длъжности се утвърждават ежегодно от министъра на здравеопазването по предложение на директора, което се отправя в срок до 10 януари на текущата година".

Според доклада всички изготвени от ЦСМП длъжностни разписания са изготвени в пряко противоречие с изискванията. Изготвените поименни разписания не съответстват в голяма степен на утвърдената численост по структури в длъжностните разписания.

В одитния доклад се посочва, още, че на практика не са изготвяни реални разчети за необходимите средства за изплащане на нощен труд и извънреден труд, тъй като различията с посочените планови суми са с разлика от над 100%. Прави впечатление, че единствено в ЦСМП-София се изготвя график за „резервни шофьори", които за двете дежурства са различен брой. За дневната смяна „резервни шофьори" са седем души, от които трима са включени в графика, на мястото на отсъстващи такива. От останалите 5 шофьори нямат изминати километри и те на практика не са изпълнявали служебните си задължения, за които са назначени, но дежурствата са заплатени.

Допуснато е определянето на индивидуалните работни заплати за някои категории служители - основно медицински професионалисти по здравни грижи, да бъде значително по-ниско от други длъжности в администрацията на центъра със същото или по-ниско образователно ниво.

Докладът подчертава, че прилаганата Методика за определяне на реда и условията за разпределение на средствата за допълнителни възнаграждения за постигнати резултати от труда на работниците и служителите на ЦСМП-София регламентира в достатъчна степен процеса по оценяване на резултатите от труда, но не регламентира единствено начина на оценяване на ръководителите на отделите и звената, както и завеждащите работна смяна.

Отбелязва се също така, че използваните програмни продукти за отчитане на горивото на автомобилите, лекарствата и консумативите обхващат всички аспекти от разходването им, но не дават възможност за извършване на инвентаризация на посочените материални запаси. Не е извършван и документиран предварителен контрол за законосъобразност на различните етапи от провеждане на процедурите по ЗОП в центъра, констатира още одитът.