Необходима е отделна агенция, която да осъществя контрола в Министерство на транспорта. Това мнение изрази бившият следовател Георги Илиев в сутрешния блок на БНТ в коментар на трагедията в Хитрино, отнела живота на седем души.

По думите му сега контролът в транспортното министерство се осъществя от хора, които работят във ведомството. Получава се така, че когато започва дадена проверка - проверяваните знаят за проверяващите и ги чакат.

Георги Илиев заяви, че трябва да бъде направена отделна агенция, която да осъществява качествен контрол. "У нас пламне един мост - проверяваме всички мостове, запали се маршрутка - започваме маршрутките да проверяваме", коментира Илиев.

Той бе категоричен, че контролът у нас е занижен. В нашата държава 40% от предприятията работят сносно при спазване на правилата, а останалите при абсолютно неспазване на правилата. Това е една от основните причини за произшествията, които стават в бедната ни държава. Една държава колкото е по-бедна, толкова по-тежки произшествия стават и толкова по-чести. Това е така, защото контролът е силно занижен.

Според Илиев причините за дерайлирането на товарния влак могат да бъдат много. Високата скорост е единственото нещо, с което управляващите влаковата композиция могат до допринесат за дерайлирането.

Освен версията за превишена скорост, Георги Илиев изтъкна, че могат да бъдат изброени поне 15 причини за тази катастрофа - повреда във влаковата композиция, повреда в жп релсите, разкъсване на релсите, неизправност на стрелките, можело дори да е имало някакъв предмет на жп линията.

"Дори една крава да смачка влакът, може да предизвика дерайлиране", коментира още той.

Фактът, че през стрелката, на която се е случило дерайлирането, са преминали два локомотива и първите четири вагона, като дерайлира петият, Илиев коментира така: "Щом са преминали два локомотива и четири цистерни - дерайлирането става точно на стрелката". По думите му стрелката има няколко елемента, които ако не са здрави и не са оправени, могат да предизвикат дерайлиране.
"Много често става така преминават локомотивите и няколко вагона и дерайлират следващите вагони", обясни Георги Илиев.