Освободиха Велик Занчев и Владимир Владимиров от ръководството на БДЖ с решение на транспортния министър Росен Желязков, съобщи Нова телевизия.

Двамата са освободени като членове на съвета на директорите на БДЖ.

Одит в холдинга е установил сериозни пропуски в провеждането на обществени поръчки за поддръжка на влаковете.

Росен Желязков: Има интерес към концесията на летище София

Росен Желязков: Има интерес към концесията на летище София

Кабините на тировете ни били модерни и в тях можело да се спи

Пред bTV транспортният министър Росен Желязков обяви, че новите лица в ръководството на БДЖ ще са Григори Григоров и Светломир Николов. Те имат богат опит в системата и добри мениджърски умения, допълни Желязков.

Вече няма нужда от "Холдинг БДЖ", убеден Росен Желязков

Вече няма нужда от "Холдинг БДЖ", убеден Росен Желязков

Преструктурирането му ще отнеме време

Ръководството не е предприело мерки по сигнали за проблеми с ремонтите и лошото ресурсно осигуряване. Ръководството не е взело конкретни решения за подобряването на състоянието на влаковете и обезпечаване на разписанията.

Припомняме, на 7 ноември късно вечерта трима от ръководството на БДЖ са подали оставки - председателят на борда Велик Занчев, който е и зам.-министър на транспорта, главният изпълнителен директор Владимир Владимиров и финансиста на железопътната компания Филип Алексиев.

Първото обяснение за масовите оставки в БДЖ на транспортния министър Росен Желязков бе, че има лоша комуникация между отделните членове в управителните съвети и липса на работа в екип

В края на месец май стана ясно, че са уволнени служителите на БДЖ, които разкриха фиктивните ремонти на локомотиви. С тези локомотиви пътуват стотици граждани.

На 31 май стана ясно, че седмица по-рано са запорирани 40 млн. лева от сметките на БДЖ. Кредиторите по втория облигационен заем, който беше предоставен на "Холдинг БДЖ", са запорирали сметките на "БДЖ Пътнически превози". Уверението от ръководството на дружеството тогава беше, че няма да се продават активи на БДЖ.

Съвсем скоро след това - на 4 юни, стана ясно, че част от сградата, където е централата на БДЖ, е обявена на търг от частен съдебен изпълнител. Обявена е за продажба като офис с над 1800 кв. м площ. Исканата цена е повече от 7 млн. лева. Срокът за подаване на оферти е до 2 юли.

Почти на финала на крайния срок ръководството на БДЖ успя да договори споразумение с банките кредитори по Втори облигационен заем на дружеството. С решението бе прекратена (засега) продажбата на всички активи.

След това - на 4 юли, от МС предоставиха финансова помощ почти 104 млн. лв. за погасяване на задълженията си към облигационерите. Точният размер на сумата за Министерството на транспорта е 103 728 000 лв. Парите се предоставят на "Холдинг БДЖ" ЕАД като възмездна финансова помощ, която следва да бъде възстановена до 28 декември 2020 г.

Междувременно от гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт определиха като пагубна политиката на железниците. От сдружението, в което членуват доста бивши кадри на БДЖ, настояват, че от 2007 г. досега са изразходвани около 3,8 млн. лв. за подмяна на железопътната инфраструктура. Въведената в експлоатация и модернизирана инфраструктура е предназначена да поддържа конвенционални линии - специално преустроени за скорости от 200 км/ч на 160 км/ч.

На 18 юли от правителството отпусна до 100 млн. лева целево финансиране за "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД през 2020 г. за новите влакове. Това решиха на днешното правителствено заседание министрите от кабинета "Борисов-3".

"Проектът за инвестиционен разход "Придобиване на нов подвижен състав за нуждите на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД" беше одобрен от правителството.

На 12 октомври КЗК спря обществена поръчка за 42 влака "БДЖ-Пътнически превози". Търгът с бюджет от 675 милиона лева бе подготвян в продължение на две години.

На 31 октомври БДЖ получи година отсрочка за изплащане на дълговете си. Почти по същото време бе поръчан и одит от новия транспортен министър Росен Желязков.