Според последния отчет за работата на Комисията за защита на потребителите българите страдат най-вече от негодна комуникационна техника като мобилни телефони или компютри.

Жалбите за тези стоки представляват над 30% от всички подадени. Статистиката сочи също, че броят на жалбите, подадени по електронен път, е нараснал 6 пъти спрямо 2006-та година. 

От КЗП съобщиха още, че гражданите вече ще могат да следят по електронен път движението на жалбите си, подадени в комисията, във всеки един момент, където и да се намират. Това ще е възможно след модернизация на работата на Комисия за защита на потребителите.

Оптимизирането ще стане в рамките на проекта „Модерни и интегрирани административни услуги в Комисията за защита на потребителите". Той се осъществява по Оперативна програма „Административен капацитет" и е съфинансиран от Европейския социален фонд. Общата стойност на проекта е 600 711 лева. Новата система ще започне да функционира в началото на 2011 година.

Електронната обработка на жалбите ще спести тонове хартия на ведомството и ще направи работата по-бърза и ефективна.

"През 2009 година в Комисията за защита на потребителите са постъпили близо 12 000 жалби. Направени са близо 10 000 инспекции, като в 70% от тях са решени проблемите на гражданите.", коментира Иван Бъчваров, главен секретар на КЗП.

„Това означава, че 7000 българи, потребители на стоки или услуги, са били заинтересовани да бъдат своевременно информирани за развитието на жалбите си, а доставянето на тази информация е отнемало ценно време, трудов и материален ресурс.

"Съвременните технологии позволяват на Европейските институции да работят много по-ефективно, като пестят както своето, така и времето на гражданите. Интернет базираните услуги подобряват качеството на живот, като минимализират негативния ефект на хората върху природата", допълни Бъчваров.

Ако някоя жалба се забави неоснователно дълго, гражданите своевременно ще могат да разберат  кой служител на Комисията работи по нея. Персоналната отговорност пък ще бъде естествен стимул за служителите да повишат качеството на работата си.

За хората, нямащи достъп до Интернет, старата система за подаване на жалби на място ще продължи да функционира.

 "Като запазим и възможността гражданите да подават жалби по познатия начин, избягваме опасността да изолираме от процеса възрастните и социално слабите хора", уточни Иван Бъчваров.

 Очакванията на експертите са с развитието на онлайн търговията в България, делът на жалбите, касаещи качеството на тази услуга, да се увеличи.

За потребителите на такъв тип услуги, електронното подаване на сигнали е от особена важност. Задълбочаването на икономическата криза и липсата на достатъчно средства за инвестиции в обучение на персонала на търговците най-вероятно ще доведе до по-висок брой недоволни от качеството и на тези услуги.