Ветото на президента върху Закона за опазване на околната среда би могло да създаде проблем за строителството на АМ "Струма". Това каза в ефира на bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.
Той бе категоричен, че засега най-адекватен изглежда така нареченият "източен" вариант за строителство в района през Кресненското дефиле.
Този вариант предвижда запазване на пътя през дефилето с неговото изправяне, разширяването му на завоите и изграждането на съответната екологична инфраструктура, която да защити биологичните видове.
В участъка преди Кресна има обход за Кресна. В посока София, трасето се качва източно над дефилето с пет възела и с шест свързвания с всички общински пътища.
Това е и оптималният вариант и в становището на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. "Това е нашата алтернатива, за да осигурим сигурното и безопасно преминаване през Кресненското дефиле", аргументира се Нанков.
Министърът беше категоричен, че тунел със сигурност няма и не трябва да има от гледна точка на основния приоритет на правителството, а именно - сигурността и безопасността на преминаващите български граждани през дефилето.
Припомняме обаче, че жителите на Община Кресна не одобриха посочения като най-удачен т. нар. източен вариант.
Местните жители искат пътят Е-79, в отсечката на Кресненското дефиле, да не става скоростна отсечка в посока Кулата. Недоволството е мотивирано от това, че хората няма да има възможността да използват алтернативен маршрут, особено когато за използването на магистралите в страната започнат да се търсят такси.
Според жителите в Кресна най-добрия вариант за лот 3.2 от АМ "Струма" е посоченият по-горе пети вариант - и двете платна на магистралата да бъда изнесени от северната част на пролома, източно от река Струма, а Кресненското дефиле да остане като алтернативен път.
Нанков припомни, че в момента има процедура по сигнализиране на Европейската комисия и изтъкна, че и оценката по ОВОС дава като най-устойчив въпросния вариант.
Припомняме и че на 11 септември в Симитли и Кресна ще се проведе общественото обсъждане на Доклада за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на инвестиционното предложение за проекта на лот 3.2 на АМ "Струма".
Така, ако 2019 г. не стартираме строителството, изпадаме в обективната хипотеза да не успеем с крайния срок до 2023 г., когато изтича срокът на допустимост за финансиране с европейски средства. "Тогава трябва да реализираме АМ "Струма" през Кресненското дефиле с национално финансиране, което за мен наистина е малко безотговорно", посочи Нанков.
Строителният министър увери, че в останалите отсечки на "Струма" се работи в срокове, дори по-бързо.
Министър Нанков бе категоричен, че ако обжалванията през 2019 г. не приключат, ще трябва да довършим магистралата с наши пари.
Във връзка с наложеното вето от страна на президента Румен Радев върху Закона за опазване на околната среда, имащ отношение към екооценките и обжалванията, Нанков беше категоричен, че специално за АМ "Струма" то би могло да създаде проблем.
Относно разширяването на АМ "Тракия" с по едно платно в направлението София - Пловдив, през което на ден преминават 40 хиляди автомобила, Нанков увери, че в момента се извършват геодезични проучвания, но реалният процес с проектирането им може да започне най-рано в края на 2017 г.
По темата със санирането и установения опасен блок с височина над 10 метра, изолиран с материали от по-нисък клас огнеопорност в Стара Загора, министърът увери, че ще се търси техническо решение за сградите, при които не са спазени изискванията. "Това ще се поеме от програмата", каза още Нанков.
По думите му санирането не е спряло, а продължава. "Спекулира се по темата", каза още Нанков. Така в момента имало готови 580 сгради, санирали се още 565, до тези 2022 сгради, за които има сключени договори и има наличен финансов ресурс. Според него ще останат средства от тези 2 млрд. лв. и за други сгради.
Относно оценката му за първите 100 дни от мандата, Нанков бе категоричен, че оценката се права от гражданите.