Фармацевтите се обявиха против вендинг машините за лекарства. Тази позиция те изразиха на брифинг, даден от Българския фармацевтичен съюз (БФС), Асоциацията на собствениците на аптеки (АСА), Национална аптечна камара (НАК), Инициативен комитет от магистър-фармацевти (ИКМФ) и Национална аптечна браншова организация (НАБО).
Те са против, защото това не решава проблема с достъп на обществото до лекарства, дава се достъп на децата до лекарства, противоречив бизнес модел е, който не решава проблемите на аптеките в малките места, а само задълбочава проблема - машините застаршават тези аптеки от фалит, а те работят и със здравната каса. Така вместо да се реши проблем, ще се създаде още един. Във вендинг машините не може да се предлагат лекарства с лекарско предписание, но е рисковано да се прелагат и такива без предписание.
Най-големият проблем на автоматите за лекарства остават възрастните хора, които са с множество заболявания и които приемат по няколко лекарства наведнъж. Това коментира професор Генка Петрова, преподавател в Медицинския университет в София.
Проф. Петрова обясни, че в малките населени места, в които няма аптеки, живеят предимно възрастни хора, като някои от тях имат по няколко заболявания и приемат по няколко лекарства и посочи, че такова лечение трябва да се контролира - нещо, което е невъзможно за машината. Не случайно фармацевтичната професия се регулира, изтъкна проф. Петрова.
Атон Вълев, председател на НАК, обърна внимание, че машините за лекарства дават възможност на децата да си закупуват лекарства, което по принцип е забранено по закон, но е и опасно. Също така той посочи, че когато преди години веригите аптеки са станали законни, никой не е помислил в посока да се отворят филиали в малките населени места. Той напомни, че узаконяването на веригите аптеки също е станало предизборно.
Нито една фармацевтична организация не е подкрепила законопроекта и не е дала положително становище. Това каза Аделина Любенова, председател на ИКМФ.
Тя поясни, че казусът с такъв тип машини е вече от 15 години и подчерта, че с тях се нарушават основните принципи на фармацията и се стимулира самолечението.
Николай Костов, председател на АСА, изтъкна, че в случая има непропорционално регулиране. От една страна имаме свръхрегулиран бранш, какъвто е фармацевтичния, но от друга страна има липса на регулация в лицето на автоматите за лекарства и Костов постави редица въпроси, чиито отговор е неясен: кой ще носи отговорност, защото по закон фармацевтът е този, който носи отговорност за отпуснатите лекарства; кой ще зарежда тези автомати; какво ще се слага в тези автомати и обърна внимание, че в Европа такива автомати има само на територията на аптеките, но има и изготвен списък какво може да се зарежда в тях, както и че това са само лекарства без лекарско предписание и в малки опаковки.
Председателят на АСА е категоричен, че това не е жизнеспособен модел и определи законопроекта като политически ПР, който обаче предлага опасно решения за общественото здраве.
Константин Качулев, председател на НАБО, каза, че законопроектът не е добре разработен и в него вижда лобизъм. По думите му нито една политическа партия не е потърсила фармацевтичните организации за диалог, а самият законопроект дори не е предложен от фармацевти.
Качулов посочи, че има проблем с финансирането и обясни, че държавата има методика за финансиране на аптеки, които работят със здравната каса в отдалечени и труднодостъпни райони, както и за денонощните такива. Тя е приета през февруари месец 2023 година към Закона за здравното осигуряване в член 45. Но в същото време държавата подпомага финансово машините за лекарства, които всъщност застрашат аптеките в тези малки населени места. За пример беше даден случаят с частната фирма "Пос фарма".
Припомяме, че през 2020 година проект на частната фирма "Пос фарма" получи държавно финансиране за инсталиране на вендинг машини за продажба на лекарствени препарати с рецепта. Фирмата е предвидила през тази година да купи земя и сгради на стойност близо 8 млн. лв. и да вложи 12 млн. лв. в оборудване, което включва и 120 вендинг машини. Тогава от Пациентски организации "Заедно с теб" поставиха редица въпроси относно това.
Все пак на този етап остава неясно дали и как държавата ще участва във финансирането на машините.
Председателят на НАБО постави и въпроса защо държавата ще финансира тези машини, но все още нито едно детско лекарство не се финансира от НЗОК. Константин Качулев е категоричен, че е рисково да се поставят автомати за машини извън територията на аптеките.
Фармацевтите са категорични, че в такива машини не може да има лекарства, които са по лекарско предписание и дадоха пример с инсулина, който трябва да се съхранява на студено в хладилник. Също така те подчертаха, че и с лекарствата без лекарско предписание може да стане беля и дадоха пример с аспирина, който разрежда кръвта и ако той се комбинира с други лекарства, които също разреждат кръвта, тази комбинация може да завърши фатално. Това най-вече важи за възрастните хора с няколко заболявания, които пеимат и по няколко лекарства наведнъж.
Димитър Малинов, председател на БФС, представи данни, според които към днешна дата в България има общо 3266 аптеки. Така на 2135 души се пада по една аптека, като според Националната аптечна карта на 3230 души трябва да има 1 аптека. В държавите от ЕС една аптека се пада на 4122 души или в България има два пъти повече аптеки, отколкото средното в ЕС. В страната ни 97.8% от населението има достъп до аптека, която се намира на около 30 мин.
Към юни 2023 година са отворени 6 нови аптеки в отдалечени или труднодостъпни места, след като през февруари в Закона за здравното осигуряване се е прие методиката за финансиране на такива аптеки и фармацевтите отбелязват, че тези данни не подкрепят твърденията на политиците, че няма аптеки и кадри.
На брифинга се обърна внимание и на фармацевтичното образование, което също е финансирано както от държавата, така и от обществото (семестриалната такса, която се заплаща), но в дългосрочен план автоматите за лекарства (подпомагани финансово от държавата) заплашват да оставят много фармацевти без работа.
Припомняме, че законопроектът беше внесе от "Възраждане", като той беше гласуван от народните представители на първо четене.