Парламентът не прие нито едно от предложенията по какъв начин Агенция "Пътна инфраструктура" да се разплати по договори с пътни фирми за поддръжка и ремонт. Депутатите дебатираха и спориха по три предложения - проекторешение по вносител и две редакции от парламентарни комисии - Правна комисия и Комисията по регионални въпроси.

Проектът предвижда АПИ да заплати от бюджета си за 2022 г. 50 на сто от задълженията към фирмите за поддръжка и ремонт на пътища, както и 100 процента от задълженията за доставка и монтаж на мантинели, пътни знаци, полагане на маркировка. Допълнителните плащания във връзка с предявени суми към АПИ да се извършват след одобрение от Народното събрание и въз основа на доклад на междуведомствената работна група за установяване на реално изпълнените дейности, разгледан от антикорупционната комисия в парламента. Първоначално внесеното предложение предвиждаше това да става с решение на Министерския съвет.

Петков подкрепя АПИ да ремонтира пътища, но законно

Петков подкрепя АПИ да ремонтира пътища, но законно

Петков се страхува, че може да се плати на хора, които са нарушили закона

В дебата спорове имаше, както между управляващите и опозицията, така и сред парламентарните групи в самата коалиция.

От страна на ГЕРБ бившият министър на регионалното развитие Петя Аврамова посочи, че парите за пътища, които се отпускат, принципно не отговарят на необходимите средства - така например от предвидени 700 млн.лв., са реализирани 3 млрд. лв.

Хамид Хамид от ДПС атакува с поезия: "Лена, Кирчо и Асен скриха се зад този член". От думите му стана ясно, че става въпрос за член. 69 и липсата на аналогичен текст в Конституцията.

Халил Летифов от ДПС пък каза, че получил по погрешка SMS. "Сега ще се приеме решението на правната комисия, която не е сред вносителите, за това се пращат едни есемеси, аз по погрешка получих такъв", коментира той.

Десислава Атанасова иска докладите на АПИ за тол системата в парламента

Десислава Атанасова иска докладите на АПИ за тол системата в парламента

Вигенин увери Атанасова, че това ще стане другата седмица, ако не тази

Константин Бачийски от "Продължаваме промяната" коментира, че е публично известно, че има скандални договори, давайки за пример 1 млн.лв. повече за канализация и отсечки на магистрала "Тракия". Той уточни, че управляващата партия вече е направила постъпки и Антикорупционната комисия е поискала договорите с пътните фирми с МРРБ и информацията се очаква. Бачийски съобщи, че 6 договора ще се прекратят в края на април, но е намерен юридически вариант фирмите да могат да подпишат второ споразумение и да се възложат изчистените работи.

"Възраждане" няма да подкрепи решението, каза Николай Дренчев.

Георги Свиленски от БСП поиска отговорните да понесат своята отговорност, категоричен бе, че зад подписите стоят подписи на поръчители. Фирмите трябва от утре да започнат да работя, защото пътищата са в безобразно състояние, каза обаче той и декларира, че БСП ще подкрепи плащането, но иска контрол.

Тошко Йорданов от ИТН коментира, че първоначалното предложение на регионалния министър е било редактирано няколко пъти от премиера Кирил Петков, вицепремиера Асен Василев и началника на политическия кабинет на премиера Лена Бориславова. "Ставаме за смях пред опозицията", каза той. В правната комисия бе прието решение, което изцяло противоречи на конституцията и българското законодателство, посочи Ива Митева от ИТН.

Петков и Караджов с различни версии за пътните ремонти

Петков и Караджов с различни версии за пътните ремонти

Това е някакъв политически процес, за който не съм информиран, каза Караджов

Неведнъж от трибуната обяснения даваше министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов. Той уточни, че за спорните договори ще се влезе в съда, а на някои трябва да се платят 50%, а на други - 100%. В заключение обаче той призова с молба: "Нещата се критични, НС трябва да вземе решение, защото от утре няма как да възложим изкърпването на една дупка", каза той.

Припомняме, че премиерът Кирил Петков изрично се срещна с представители на браншовата камара "Пътища" и потвърди и пред тях плащането на 600 млн. лв. след санкция на парламента. От камарата се съгласиха и на строг мониторинг на договорите, включително и със задна дата, от страна на парламентарна комисия. Вчера пътните строители се отказаха от протеста следващата седмица, но остават в протестна готовност

След разходка с тир през дупки, Петков готов да плати на пътищарите

След разходка с тир през дупки, Петков готов да плати на пътищарите

Правителството е готово да плати 600 млн. лв., но под условие

Министър Гроздан Караджов предложи решение, което бе прието на първо четене, но стигна дотам и се сблъска с конфликтната точка в самата коалиция за избор на шеф на БНБ, като породи и допълнителни дразги между коалиционните партньори.

Миналата седмица на два пъти по вина на депутати от коалицията бяха проваляни заседанията на регионалната комисия, които трябваше да решат именно как да се осъществят плащанията за реално извършени ремонти, макар и не точно по буквата на закона. Конфликтът с пътните строители е още от времето на служебното правителство и министър Виолета Комитова, която заедно с финансовия тогава министър Асен Василев дадоха на прокуратурата редица нарушения при сключването на договори за пътни ремонти. И през миналата година не веднъж пътностроителните фирми излизаха на протести, включително и в центъра на София.