В рибарското селище "Ченгене скеле" край Бургас, следят с тревога заплахата от екокатастрофа със заседналия кораб "Vera Su" и настояха за пълен мониторинг на Черно море. Според рибарите, макар и доста на север морските течения могат да докарат замърсяването до Бургаския залив, съобщи БГНЕС.

Димитър Янчев, който е председател на рибарското сдружение "Морски сговор" каза, че след инцидента със заседналия кораб и изхвърлените торове в морето е крайно належащо да се направи мониторинг на Черно море съставен от всички черноморски държави, финансиран и координиран.

Според него трябва да имаме два спасителни центъра - един на източното крайбрежие на Черно море и друг на западното.

"Естествено, че има притеснение. Има големи течения, които карат замърсяванията навсякъде в морето. Има течения, които за няколко часа пристигат от Варна насам. Тези замърсявания пречат на популацията на риба, рибният хайвер умира, дори имаме много изчезнали видове вече в Черно море", коментира Георги Димов-Чикагото, който е трето поколение рибар и 15 години моряк в "Океански риболов".

С дрон наблюдават какво се случва с и около Vera Su

С дрон наблюдават какво се случва с и около Vera Su

Наблюдението се осъществява от Военноморското училище "Никола Йонков Вапцаров"

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 16 септември еколози и местни надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 30 септември община Каварна обяви частично бедствено положение.