Бунтът на ЧВК "Вагнер" на 23-24 юни доведе до загуби в руската военна авиация. Съдейки по открити източници, са свалени три хеликоптера за радиоелектронна борба Ми-8МТПР, два щурмови хеликоптера - Ка-52 и Ми-35, един военнотранспортен Ми-8, както и самолет Ил-22М - "защитен команден център във въздуха", обобщава Руската служба на Би Би Си.

Информацията за загуба на самолет от този тип не е официално потвърдена. Това съобщават руски журналисти и провоенни блогъри. Според Conflict Intelligence Team е възможно още един Ми-8МТПР да е бил свален близо до Луганск на 23 юни, подробности за това събитие няма в открити източници. Не е ясно и колко членове на екипажа са загинали.

На 24 юни в каналите на "Телеграм" се появи видео, за което се твърди, че е направено по време на самолетната катастрофа, както и кадри, заснети на мястото на катастрофата.

Ако отломките на земята наистина принадлежат на самолета, свален в събота, тогава една снимка показва относително непокътнат фрагмент от опашната част, който се е откъснал още във въздуха. Номерът на него - 75917 - принадлежи на самолета Ил-22М със сериен номер 2964010105. Може да се нарича още Ил-18М-11 или Ил-22М-11 в различни онлайн източници.

Съдейки по снимките на различни авиационни сайтове, този самолет преди това е бил забелязан на военните летища Иваново-Северни близо до град Иваново, както и Мигалово в Твер. Към коя авиационна част принадлежи не е известно.

На летище Иваново е разположена 2457-абаза за самолети ранно предупреждение във въздуха, към която може да принадлежи Ил-22М, тъй като там би било по-лесно да се поддържа електронното оборудване на такъв самолет. На летище Мигалово е базирана военнотранспортната авиация.

Пригожин: За един ден изминахме толкова, колкото трябваше да измине руската армия в Украйна на 24 февруари

Пригожин: За един ден изминахме толкова, колкото трябваше да измине руската армия в Украйна на 24 февруари

Лукашенко е предложил законна форма за запазване на ЧВК "Вагнер"

Въздушен команден пункт

Ил-22М е най-ценнното от изгубените летателни средства. В името на този самолет понякога се използва съкращение ВЗПУ - "защитен център за управление на въздуха".

"Защитеността" в това съкращение не се отнася до физическа защита, а до комуникационни канали, които са устойчиви на въздействието на електронната война.

Този самолет е въздушен команден пункт, от който могат да се контролират войските по време на бойни действия. Тъй като тази точка е във въздуха, е невъзможно да бъде поразена с оперативно-тактически ракети.

Второто предимство на самолета е, че по-лесно се комуникира с бойни единици на земята от височина. Особено с фронтовата авиация, която лети на малка височина, което усложнява комуникацията.

Няколко проруски "Телеграм" канала твърдят, че от началото на пълномащабния военен конфликт сваленият самолет е изпълнявал задачи по препредаване на радиосигнал, тоест е работил като височинна антена, свързваща наземното командване пост с войските.

Потвърждение на тази информация от официални източници обаче няма. Следователно не е изключено на борда да има офицери, ръководили боевете на фронта.

Ил-22 е създаден през 70-те години на миналия век. За реализиране на идеята за въздушен команден пункт са били разгледани няколко самолета, сред които Ан-10, Ан-12 и Ил-18. Всички те можеха да останат във въздуха дълго време, но в крайна сметка изборът падна върху успешния граждански самолет на конструкторското бюро "Илюшин".

Ил-18 беше много надежден самолет и най-важното е, че доста от тях са построени от 1958 до 1978 г. През 70-те години този тип постепенно бе премахнат от гражданския въздушен трафик и е логично да се създаде военен самолет на негова основа.

В резултат на това на базата на Ил-18 бяха разработени няколко военни самолета, сред които освен Ил-22М бяха и противоподводният самолет Ил-38, разузнавателният самолет Ил-20 (един беше свален от сирийската противовъздушна отбрана през 2018 г.) и самолетът за радиоелектронна борба Ил -22ПП. Последната е една от новите модификации, която се появи едва през втората половина на миналото десетилетие.

По време на преоборудването пътническата кабина беше напълно премахната от самолетите и беше монтирано специално оборудване. В случая с Ил-22М в самолета са монтирани и работни места за командния състав.

Три магистрали към Москва са блокирани, боеве във Воронеж
Обновена

Три магистрали към Москва са блокирани, боеве във Воронеж

Според източници, колона от военна техника се движи към москва по една от тях

Общо около три дузини Ил-22 са произведени или оборудвани от 70-те години на миналия век. Те непрекъснато се модернизират, като в момента се изпълнява най-новата програма, по която е създадена версия на Ил-22 СУРТ (самолет за управление и ретранслация).

Според справочника Military Balance 2022 в началото на въоръжения конфликт в Русия е имало 12 самолета Ил-22М и 10 Ил-22 (по-стара модификация).

Най-малко един самолет е повреден по време на боевете. Руският вестник "Московский комсомолец" писа през октомври 2022 г., че Ил-22 е бил обстрелян от украинската ПВО и е бил повреден. Той е успял да се върне в базата, но нищо не се знае за съдбата му.

Хеликоптери за радиоелектронна борба

Два свалени хеликоптера на радиоелектронното разузнаване също е доста голяма загуба за руската авиация.

Хеликоптерите Ми-8МТПР-1 са едно от най-новите разработки на руския военно-промишлен комплекс. Тези устройства са оборудвани със системата за радиоелектронна борба "Ричаг-АВ" която е предназначена за борба с наземни и въздушни радари, системи за противовъздушна отбрана и авиационни оръжия. Освен това такива хеликоптери водят електронно разузнаване.

"Ричаг-АВ" е секретна разработка и наличната информация за нея е само обща, така че е доста трудно да се оцени нейната ефективност.

Русия традиционно обръща голямо внимание на радиоелектронната борба и през последните години тези хеликоптери активно навлизат във войските. Military Balance 2022 казва, че през 2022 г. е имало повече от 30, но вероятно още са били построени по време на войната.

Двата Ми-8МТПР-1, свалени от бойците на "Вагнер", не са първата известна загуба на такъв хеликоптер. През май два такива хеликоптера бяха свалени в Брянска област. Все още не са установени обстоятелствата на загубата на тези апарати и на два самолета Су-30 и Су-34. Според една версия те са били свалени от украинската ПВО, според друга - от руската по погрешка.

Ударните Ка-52 и Ми-35, както и военнотранспортните Ми-8 също са доста ценни машини, но по време на война такива машини често се оказват близо до фронтовата линия и търпят загуби.

Възможно е те да са нанесли удари по бойците на "Вагнер". Поне така твърди Евгений Пригожин.

Като част от групата на "Вагнер", която всъщност пое контрола над Ростов на Дон, опита се да пробие във Воронеж и се придвижи в колона към Москва, имаше зенитно-ракетни системи Панцир-С1 - видими бяха поне две такива системи в колоните.

Освен това във видеозапис, за който се твърди, че е заснет близо до Воронеж, е стреляно по Ка-52, летящ на ниска надморска височина, вероятно от ПВО.

В случай, че хеликоптерите са атакували вагнеровците, отговорът им може поне да бъде обяснен. Дори Ми-8 и визуално неразличимият Ми-8МТПР-1 могат да изглеждат като заплаха от разстояние.

Но няма очевиден смисъл да бъде свалян големия Ил-22, който не прилича на нито един атакуващ самолет.

Кореспондентът на Първи канал Ирина Куксенкова написа в своя телеграм канал, позовавайки се на думите на самия Пригожин, че виновен е зенитният артилерист на "Вагнер": "Офицерът от противовъздушната отбрана в колоната свали всичко, което летеше". Засега това е единственото обяснение.

Борел за бунта на "Вагнер": Чудовището на Путин се обърна срещу него
Обновена

Борел за бунта на "Вагнер": Чудовището на Путин се обърна срещу него

Войната на Москва в Украйна пропуква руската мощ