Задействана е процедура за проектиране и строителство на български специализиран кораб за търсене и спасяване. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии Христо Алексиев по време на среща с Веселин Миланов, помощник-ректор на Технически университет-Варна и кап. Андрей Станев, експерт по морски технологии в ТУ и капитан на спасителния влекач на БМФ-Варна, участвал в операцията по спасяване на т/к "Вера Су", съобщи Министерството на транспорта.

Той посочи, че плановете са строителството на кораба да се финансира със средства от Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 и проектът вече е включен в обхвата на програмата, която беше изпратена в Брюксел за одобрение. В началото на 2022 г. ще бъде обявена процедурата от ИА "Морска администрация". Този кораб ще се ползва не само за спасителни операции, но и за научни изследвания и обучение на студенти, обясни Алексиев.

Туристическите кораби заобикалят Варна заради липса на капацитет за спасителни операции

Туристическите кораби заобикалят Варна заради липса на капацитет за спасителни операции

Аварията с "Вера Су" беше черешката на тортата

От академичната институция заявиха готовност за създаване на магистърска специалност "Аварийно-спасителна дейност", където студентите ще могат да се обучават за професионални савьори.

За целта в момента се изготвя учебен план и се монтира филм с кадри от дроновете на Европейската агенция за морска безопасност, чрез които ще може подробно да се показва на бъдещите савьори всеки етап от спасителната акция.

Припомняме, на 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

Началото на спасителната операция бе отложено заради бавна комуникация с корабособственика, близостта до природен резерват и неяснотите и в морското право за реакция при засядане на плавателен съд в чужда акватория. В същото време бе отчетено повишение на концентрацията на амониев азот около кораба.

На 20 октомври започна разтоварването на заседналия кораб Vera Su. Заради влошаване на времето обаче операцията беше спряна.

На 23 октомври започна операция по изваждане на кораба от скалите. Oт Министерството на околната среда и водите съобщиха, че е отчетено постепенно намаляване на замърсяването във водата край Камен бряг.

Беше отчетено и изтичане на нефтопродукти от носовата част на кораба и откъм кърмата. Течението отнася нефтеното петно на юг.

На 24 октомври три катера направиха два опита да изтеглят Vera Su - и двата опита бяха неуспешни. Първият път дори се скъса въже, но заседналият кораб все още е в скалите край Яйлата.

В крайна сметка на 26 октомври сагата със заседналия край Камен бряг кораб приключи - Vera Su беше изтеглен към Варненския залив.

Акцията продължи 10 часа. Корабът беше откаран на един от доковете на пристанище "Варна", а товарът, който беше източен от плавателния съд, беше насочен към място, на което да се разтовари и преработи.