Министерство на транспорта ще даде разрешение на специализирана компания, осигурена от собственика на Vera Su да се включи и да осъществи специализирана операция една след като бъде представен ясен план за това.
Това е заявила министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев на проведена спешна среща днес със заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Вчера Алексиев е разговарял и с представител на турския собственик.
Специализираната компания очаква писмено потвърждение от българска страна. Държавата ще го даде, но едва след ясен план с конкретни стъпки за справяне със ситуацията. Министърът настоя за стриктното изпълнение на плана и гаранциите за грижата за екипажа, които са от първостепенно значение за нашата страна. Христо Алексиев постави условие и за стриктен контрол върху поетия ангажимент и задължение от страна на корабособственика за представяне на своевременен адекватен план в съответствие с българското и европейското законодателство.
Българската държава продължава да управлява спасителната акция и е мобилизирала оборудване, включително и за евакуация на екипажа. Ситуацията е овладяна, но са необходими допълнителни спешни и адекватни мерки от страна на корабособственика.
Ерман Топчуе е поел ангажимент, че посолството ще окаже необходимото съдействие и ще има активна роля в координацията на този въпрос.
Развитието на случая със заседналия турски кораб Vera Su:
На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.
До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.
На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".
Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.
През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.
Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.
В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.
28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.
На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.
Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.
Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.
На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода.
По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не са открили замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU.
Днес от Министерство на околната среда и водите обявиха за втори път, че започва ежедневен мониторинг на водите около заседналия кораб, а утре, 5 октомври, се очаква да пристигнат на помощ още две баржи, както и катер на "Гранична полиция".