Вчера стана ясно, че в събота, 2 октомври кораб на компанията, която е и собственик на заседналия Vera Su, е нанесла материални щети и на пристанище Варна. Турски кораб е минал с висока скорост варненския канал към Черно море - с 11 възела, а по данни на трафик контрол - с 15 възела.

"Има наненесени материални щети - част от покритието по кея е унищожено, Това е системна практика (на турските кораби), регулярен проблем, сезирали сме съответните органи, заяви Юлиан Гендов, директор на Транзитна зона Варна, в студиото на БНТ.

По думите му, в която и да е друга страна на ЕС, това би довело до санкция, но у нас това арогонтно поведение, продължава с години. Това е практика на турските моряци - това е тяхна практика, арогантно държание, което продължава с години, повтори той.

Все още не е разпитан екипажът на Vera Su, заседнал на Яйлата

Все още не е разпитан екипажът на Vera Su, заседнал на Яйлата

Продължават споровете около това дали пренасяният товар е опасен или не

Има промяна в регулацията за движение в това пространство, преди години е имало ясна норма, че всички трябва да се движат с 6 възела в час. Има норма, която е приложена в специализирания закон, уточни Гендов.

Според него е изключено при съвременните навигационни прибори да стане засядане на кораб, както на турския Vera SU край Камен бряг - "това е пълен абсурд". Би трябвало да има хора, които да поддържат системите, и няма логика нещата да се развиват така.

По мнението му ситуацията с Vera SU трябва да бъде оставена на експертите. "Нормално е да имат алармен сигнал при наближаване на брега. Не е нормално в чужди териториални води да не поддържа връзка с трафикконтрола. Всички действия след това са изключително странни.

От страни изглежда, че сякаш корабособственикът отказва съдействие. Нормално е корабособственикът и представител на застрахователят да имат адекватни действия, обратното е странно. "Те са в наши териториални води, би трябвало да се подчиняват на разпоредбите на морска администрация, да изпълняват наши заповеди", каза Гендов.

Ново нарушение на кораб, собственост на турската компания, притежаваща Vera Su

Ново нарушение на кораб, собственост на турската компания, притежаваща Vera Su

Преминал с опасно висока скорост в района на пристанище Варна

Запитан ако действията на кораба са умишлени, каква би могла да е целта и дали целта е застраховката, той предположи, че вероятно е това.

Като причина за засядане на турския кораб в наши териториални води в близост до екологичен резерват, той предполага, че става въпрос за съчетание от фактори, сред които и човешка грешка.

Материалните щети би трябвало да бъдат поети от корабособственика. Трябва да се търси такава отговорност от корабозастрахователя, каза Гендов.

Гендов не отговори на въпроса дали разследващи органи е трябвало да се качат на кораба , но отново посочи, че се виждат нарушаващи закона действия на една и съща компания.

Воден смерч се образува в морето край скалите на Камен бряг

Воден смерч се образува в морето край скалите на Камен бряг

Там е заседналият турски кораб Vera Su

Развитието на случая със заседналия турски кораб:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не са открили замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU.