Турският корабособственик на Vera Su не се отказва от плавателния съд, съобщава БНТ.

Предвид състоянието на кораба обаче няма да изпрати екипаж. Българските власти са уведомили корабособственика, че утре започва разтоварването на Vera Su, за да се избегне екокастрастрофа. Според прогнозата за следващите 2-3 дни времето ще позволи провеждането на операцията.

При добро време вратата на хамбара ще бъде отворена с външна хидравлика. Сухият карбамид ще бъде прехвърлен на надуваеми баржи, осигурени от Европейска агенция по морска безопасност, а след това на Пристанище Варна-Изток ще бъде прехвърлен в контейнери на БДЖ. Втечненият азотен тор ще бъде изпомпен в специализиран танкер. От "Морска администрация" трябва да отговорят дали товарът изтича в морето.

Укрепиха с още котви Vera Su - утре започва разтоварването

Укрепиха с още котви Vera Su - утре започва разтоварването

Операцията ще отнеме 3-4 дни и ще се работи денонощно заради прозореца с вятъра

Заместник-министърът на околната среда и водите инж. Петър Димитров обясни, че е отправен въпрос до "Морска администрация" относно техническото състояние на кораба и товарния му отсек, но от там са заявили, че поради лошите метеорологични условия нямат достъп до кораба. Не може да говорим за сериозно замърсяване и очакваме нещата да вървят в правилната посока след започване на спасителната операция от "Морска администрация", посочи Димитров.

Ще продължи вземането на проби от морската вода от две места - близо до носа на кораба и на 60 метра южно от него.

Екперти се опасяват, че ако замърсяването продължи, това може да доведе до сериозна екологична катастрофа по родното крайбрежие.

Огняна Христова от Института по океанология във Варна обясни, че в сравнение с карбамида петролните продукти са много по-опасни и водят до много по-сериозни екологични проблеми.

По данни на МОСВ към момента няма сериозно замърсяване на морската вода, анализите показват, че концентрацията на амониевия азот намалява. Предполага се, че това се дължи на морското течение, което разнася карбамида. Нови данни за замърсяването се очакват утре.

3 пъти са по-високи нивата на амониев азот край Камен бряг

3 пъти са по-високи нивата на амониев азот край Камен бряг

Очаква се операцията по спасяването на товара и на кораба да започне

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба, като те са и задържани под стража.

След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавания в показателите на биологичанта среда.