За "умерено състояние" на крайбрежното водно тяло, в което е заседнал корабът Vera Su, съобщават от Министерство на околната среда и водите в отчет на извършвания ежедневен мониторинг са състоянието на морската вода в акваторията на авариралия кораб.

В съобщението на МОСВ не се посочват нито показатели, нито референтни стойности.

Направени са анализи по биологични елементи за качество - фитопланктон и хлорофил-а.

Резултатите от регулярните проби показват стабилност в стойностите на наблюдаваните показатели като pH, соленост, разтворен кислород, наситеност с кислород, азот амониев, азот нитритен и азот нитратен.

Водните проби за азот амониев, взети в близост до кораба, също показват близки, сравними стойности. Потвърждава се отчитаната и до момента тенденция за задържане на стойностите на наблюдаваните показатели, се посочва в съобщението на МОСВ, в което не се уточняват конкретни стойности. 

Предприети са действия и за пълен анализ на товара на кораба. Резултатите от пробата потвърждават, че товарът на кораба е чист карбамид, което напълно отговаря на предоставения информационен лист за безопасност на товара.

Припомняме, че от няколко дни вълнението на морето е значително и не само операцията по разтоварването на кораба е отложена, но и вълните заливат палубата, което означава и че товарът - азотни торове - е във вода. Още на 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

Морето залива Vera Su
Обновена

Морето залива Vera Su

Потънала е част от кораба

Проведено е изследване на водите за съдържание на метали - желязо, манган, цинк, олово, кадмий, никел, общ хром. Отчетените резултати по всеки от анализираните тежки метали са под границите на стандартите за качество на околната среда, което е индикация, че водите около кораба не са замърсени с метали.

Въпреки вълнението на морето и сложната метеорологична обстановка е направен т.нар. площен мониторинг от 7 пункта в района южно и югоизточно от кораба според посоката на преобладващото морско течение. Разположението на пунктовете позволява проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в по-дългосрочен план чрез провеждане на периодични моделирани изследвания на крайбрежните морски води. Резултати и стойности и тук не се посочват.

Лошото време отлага разтоварването на Vera Su

Лошото време отлага разтоварването на Vera Su

Българският екипаж е в готовност да започне работа

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба.

Вчера министър Алексиев обяви подозрение, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.