Машинното отделение на Vera Su е запълнено с вода и корпусът на кораба е компрометиран, съобщи БНТ.От всичко това следва че корабът не може да бъде спасен. Той се смята за потънал.
Очаква се през следващите дни корабособственикът да обяви, че изоставя кораба или че предприема някакви други действия, информира БНР. Към момента не може да се определи състоянието на товара.
По думите на директора на Морската администрация капитан Венцислав Иванов, до началото на ноември едва ли ще се пристъпи към каквито и да било действия по претоварването на кораба.
По-рано днес двама водолази се качиха на кораба. Последният водолазен оглед показа, че има множество пробойни по заседналия плавателен съд. Ще бъдат взети проби както от водата, така и от товара, тъй като има съмнения, че в азотния тор има и други вещества, които могат да предизвикат замърсяване. От МОСВ заявиха, че е установено "умерено състояние" на крайбрежното водно тяло и няма замърсяване на водата с тежки метали.
Необходимите документи от кораба не са били иззети, тъй като обстановката не е позволявала. При първа възможност ще бъде изкарано всичко, необходимо на прокуратурата, макар и да не е ясно в какво състояние ще е то.
Има възможност да се отворят люковите закрития, за да бъде разтоварен товарът, но операцията ще бъде много сложна.
Заспиване на вахтения е сред версиите за инцидента със заседналия край Камен бряг кораб Vera Su по която се работи от от Националната следствена служба.
От думите на следователя Иво Ангелов стана ясно, че има съмнения за унищожаване или манипулиране на част от документацията на кораба.
Развитието:
На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.
До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.
На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".
Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.
През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.
Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.
В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.
28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.
На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.
Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.
Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.
На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.
По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.
Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.
На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба.
Вчера министър Алексиев обяви подозрение, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.
n-d
на 12.10.2021 в 20:29:18 #2Капитана на кораба може да бъде арестуван за 2 неща: 1. Нарупаване на държавната граница 2. Замърсяване
GolaVoda
на 11.10.2021 в 20:33:24 #1Арестували са капитана на кораба без да имат ясна концепция за това, че е виновен. Изглежда в прокуратурата може да работи всеки махленски рецидивист.. Арестуваха социално слабото семейство, което остана без деца заради пожаракато ги мъчат с надежда че те ще си признаят нещо.. и очевидно те са объкани и си признават всичко, но това не става за обвинение.. щото ще падне в съда.. тази прокуратура да не е болна от нещо??