Заспиване на вахтения е сред версиите за инцидента със заседналия край Камен бряг кораб Vera Su. Това заяви на брифинг следователят Иво Ангелов от Националната следствена служба, цитиран от Нова телевизия.
Той посочи, че със сигурност вина за инцидена носят двама души, срещу които вече е повдигнато обвинение.
"Според досега събраните доказателства става въпрос за заспиване на вахтения в рамките на 15-20 минути, което е довело до засядането на кораба. Преди брега е трябвало корабът да завие наляво, но е продължил направо", обясни Ангелов.
Стана ясно и че има съмнения за унищожаване или манипулиране на част от документацията на кораба.
Припомняме, целият екипаж на кораба беше евакуиран по свое желание. Моряците са карантинирани в хотел в Каварна. Съдът остави капитана и помощник капитана в ареста с постоянна мярка задържане под стража. Законът предвижда наказание от 5 до 15 години "лишаване от свобода".
Развитието:
На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.
До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.
На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".
Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.
През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.
Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.
В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.
28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.
На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.
Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.
Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.
На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.
По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.
Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.