Започна разтоварването на заседналия кораб Vera Su край Камен бряг, съобщава БГНЕС.

Предвижда се работата на терен да продължава денонощно, за да се използва прозорецът от няколко дни хубаво време. След това корабът ще бъде изтеглен.

Планът за разтоварването е следният: втечненият карбамид ще бъде извозен до танкера "Галакси еко", а сухият карбамид - до пристанище "Варна - Изток", където ще се натовари на вагони на БДЖ.

Предстои в Камен бряг да пристигне транспортният министър Христо Алексиев. На мястото вече е и екоминистърът Асен Личев, за да наблюдава отблизо хода на спасителната операция.

От МОСВ съобщават,че екипите на БД "Черноморски район" и Регионална лаборатория - Варна също са на място и продължават да следят състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб.

Екоминистърът пита БАН дали и колко е замърсил морето Vera Su

Екоминистърът пита БАН дали и колко е замърсил морето Vera Su

Личев информира колегите си от Румъния и Турция за актуалната ситуация със заседналия кораб

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

Все още разтоварването на Vera Su не е започнало

Все още разтоварването на Vera Su не е започнало

Един ден от 4-те подходящи дни изтече

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Турският собственик на Vera Su не се отказва от кораба

Турският собственик на Vera Su не се отказва от кораба

Той обаче няма да изпрати свой екипаж

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба, като те са и задържани под стража.

След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавания в показателите на биологичанта среда.