Повечето пътища у нас не са минавали през инспекция и одит за безопасност. Причината - липсата на задължаващ закон. Това става ясно от разследване на Нова телевизия във връзка с трагичната катастрофа на автобус край Своге, в която загинаха 19 души.
Инспекцията на пътя София-Своге показа редица нарушения - трудно видими знаци, опасни мантинели, опасни внезапни стеснения.
Екип на Нова телевизия заедно със сертифициран одитор по пътна безопасност е проверил шосето преди завоя, на който се случи катастрофата край Своге. Експертът е пожелал да остане анонимен, за да не се конфронтира с колегите си от инспекцията на пътя, назначена след катастрофата.
Той е установил, че разстоянието от земята до долната част на знака е по-малко от необходимото. Така поставени, тези знаци са изключително опасни, защото не могат да бъдат видени. Целият път до Своге е осеян с подобни ниски знаци. Други не отговарят на изискванията за размер на табела - по-малки са от указаните в наредбите.
По пътя има и опасни стеснения на платното при мостове без предварителни указания с табели. По думите на одитора, фирмата изпълнител на пътя отговаря за пътните маркировки и знаците.
Проблемите потвърждава и Румен Миланов - един от сертифицираните одитори по пътна безопасност, които след катастрофата заедно с инспектори от Агенция "Пътна инфраструктура" проверяват ремонтираното шосе до Своге.
От "Трейс" - фирмата строител на пътя, са отговорили, че били изградили всичко според зададения проект и комисия от над 20 души от различни държавни органи е приела отсечката.
Сертифицирани одитори по пътна безопасност обаче инспектират пътя едва сега - 2 години след приемането му от АПИ и след трагедията край Своге.
Всъщност почти всички пътища от републиканската мрежа не са минали независим одит за безопасност - нито при проектиране, нито при приемане в експлоатация. Разчита се само на строителнен надзор, ДНСК и инспекторите на пътната агенция, които обаче не са достатъчни по критериите за безопасност, твърдят хората от бранша.
Според одитора, пожелал анонимност, наредбите се пишат от работни групи с участието на тесен кръг експерти по безопасност, които обучават и представляват одиторите в браншова асоциация. Обучението става в катедра "Пътища" при Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) с ръководител проф. Николай Михайлов, който е шеф на надзорния съвет на пътните строители от фирма "Трейс". И се провежда от Румен Миланов.
"Проф. Михайлов няма нищо общо с одиторите. Това, че е от катедрата, какво ги прави зависими? Вторият въпрос - за зависими и незасивими. Значи, тоя процес е социален в целия свят - кой зависим, кой е независим. Значи, сигурно зависим е и американският президент и някои други", коментира Миланов.
От "Трейс" също отговарят, че специалността на Михайлов е различна и няма общо с одиторите. Браншовата асоциация, в която членуват обучените одитори, обаче е с председател, който също е шеф на строителен бизнес - Николай Иванов. Холдинги с негово участие изграждат мантинелите за голям брой пътища в страната.
Blondiva
на 08.10.2018 в 12:13:39 #4Баламурници, кой да ги одитира и кога?! Аз ли да минавам? Боб ли да хвърлям, къде може да стане катастрофа и да ходя да проверявам преди нея! Няма такова безхаберие никъде другаде!
hristo-hristov-BGgig6Tv
на 08.10.2018 в 10:57:07 #3Хубаво би било , ако експерта, поканен от НОВА бе забелязъл още, че стоманената еластична ограда -СЕО(неправилно мантинела) е трябвало да бъде поставена в регулата на пътя. Автобусът, който общо с пътниците не е тежал повече от 8-9 тона,без проблем е щял да се отбие в нея. Поставена неправилно, (според изискванията на "Технически спецификации 2014" на МРРБ(АПИ)на 5-6м от регулата, СЕО е дала възможност на автобуса да увеличи скороста си при хлъзгането и я преодолее. Резултатът ни е известен.
DedoGocho
на 08.10.2018 в 10:54:01 #2Интересно не споменава името на лице от женски пол отговорно за грандиозните строежи и ремонти по това време въпреки че беше до слънцето режещо лентите. Не я виждаме и по телевизиите за коментар - преди това беше по всички телевизии . А даваха я като отличник на кабинета 1 и 2 че и 3
andrea-ivanova
на 08.10.2018 в 10:06:47 #1Не минават одит за пътна безопасност пътищата, защото държавата иска да спести пари от изграждането и контрола им. Затова и знаците ще са по-малки, вероятно и по-на рядко разположени, ще са спестени материали и т.н. Това са техническите спецификации, изработвани от държавата, с които изпълнителите искат или не искат, трябва да се съобразяват, ако искат да участват в обществените поръчки.