Рекордьор по застрахователно покритие може да стане катастрофиралият в Атлантическия океан Airbus A330 на авиокомпанията Air France, ако бъдат изплатени щети в размер на $750 млн., както прогнозира френският ежедневник Le Monde.
Сегашният рекордьор е падналият на 12 ноември 2001 г. в нюйоркския квартал Куинс самолет Airbus A300 на авиокомпанията American Airlines. Тогава загинаха общо 265 души, 5 от които са се намирали на земята. На техните роднини са били изплатени $708 млн.
За последните 5 години машини на двете най-големи самолетостроителни компании - Boeing и Airbus, са претърпели 13 тежки катастрофи с общо 1635 загинали. Boeing води с 9 катастрофи срещу 4 на Airbus.
И въпреки това да се лети със самолет както и преди е по-безопасно, отколкото да пътуваш с автомобил или автобус.
Според Чарлз Бремнър от британския ежедневник Times досега никой не е правил сравнителен анализ за съотношението на жертвите при двата вида катастрофи, но със сигурност загиналите на земята са многократно повече от тези при самолетни катастрофи.
„А ако прибавим жертвите и травмите, получени в домашни условия, може да се предложи, че да се лети на голям авиолайнер е по-безопасно, отколкото да си седиш у дома", казва Бремнър, който наблюдава авиационната индустрия и смята, че трагедията с Airbus над Атлантическия океан не е плод на човешка небрежност или грешка.
Британският журналист е категоричен, че самолетните катастрофи в много от случаите са причинени от други фактори, които не са свързани с техните екипажи. Докато основна вина за катастрофите на земята с автомобили, автобуси и камиони имат хората, които управляват превозните средства.
Към конкретни договори за обезщетения след самолетни катастрофи се пристъпва, когато се намерят черните кутии, за да се установят причините. Едва тогава става ясно кой ще поеме обезщетенията.
Специално за полета на Air France от Рио де Жанейро до Париж при пилотска грешка обезщетението се изплаща от застрахователите на авиокомпанията, а при техническа неизправност ще плати застрахователят на производителя на Airbus или на подизпълнителя, отговарящ за поддръжката на машината.
Според агенция Bloomberg полетът от Бразилия до Франция е бил застрахован при повече от 15 застрахователни компании, които пък са застраховани при презастрахователни дружества. Административните условия на общия договор с всички застрахователи се управляват от втория по големина застраховател в Европа Axa SA.
Всичките 216 пътници, пътували със злополучния полет, са застраховани по този договор, сключен от Air France, докато екипажът е застрахован по друг договор за трудова злополука.
Застрахователите на френската авиокомпания вече са изчислили, че за загубата на самолета ще трябва да платят 67,4 млн. евро (около $94,3 млн.), а на роднините на 12-членния екипаж, който е застрахован по друг договор за трудова злополука, ще трябва да бъдат платени най-малко по $500 хил. на човек.
Според Le Monde обаче общата сума на обезщетенията може да нарасне, ако извънредните действия за издирване на самолета, загиналите пътници и черните кутии, бъдат за сметка на страната, отговорна за катастрофата.
Социалният статус на загиналите също има значение при определяне на размера на застрахователното покритие. Например в катастрофиралия самолет Concorde на 25 юли 2000 г. на летище „Шарл Де Гол" в Париж са загинали 113 души, но 6-ма от тях са били над 90-годишна възраст, не са имали семейства, които да издържат, и заради това не са били обезщетявани.
Със самолета на Air France от Бразилия до Франция са пътували много глави на семейства и бизнесмени, за които могат да бъдат поискани особено големи обезщетения, отбелязва Le Monde.
Роднините на загиналите могат да очакват парите от застрахователите най-рано след три години, тъй като в подобни случаи "преобладаващата част" от претенциите се доказват за толкова време, но може и за повече, посочват адвокати от САЩ и Бразилия, потърсени за коментар от агенция Bloomberg.
Агенцията припомня за катастрофиралия на 13 февруари 2009 г. самолет, който се разби в къща в предградие на Бъфало, на около 8 км от летището в Ню Йорк. Тогава загинаха 48 души на борда и собственикът на къщата, а средната компенсация е достигнала $2,7 млн. за всеки починал пасажер.
Най-големи компенсации са получени след атентатите на 11 септември 2001 г. и те се основавали на доходите, като максималното обезщетение е достигнало $7,1 млн.
По данни на американското министерство на правосъдието средната компенсация тогава е надхвърлила $2 млн., а най-малкото обезщетение е било в размер на $250 хил.
Повечето от тях не са плащани от застрахователни компании, а от държавния компенсационен фонд на САЩ.
Спрямо американските, компенсациите в Европа са доста по-малки, а в Бразилия, откъдето излетя злополучният самолет, обезщетенията са по-ниски в пъти.
Например на 17 юли 2007 г. в катастрофата на бразилската авиокомпания Tam SA, когато Airbus A320 се заби в склад при приземяването си на летището в Сао Пауло загинаха 199 души в самолета и на земята, а роднините им получават предложение за базова компенсация в размер на $118,4 хил.
silence
на 15.06.2009 в 16:25:12 #6На пътя загиналите може да са много повече, но нека сравним пътуващите с автомобили с пътуващите със самолет. Изводът е, че със самолет се пътува много по-малко (оставаше тогава и да има повече загинали в самолетни инциденти). Освен това на пътя най-често катастрофи стават заради нарушение на водачите, а не заради повреди. Във въздуха трудно ще се блъснеш в някой в насрещното, но ако ти се повреди самолета--падаш отвисоко! Докато на пътя ако и да се повреди колата, спираш и я оправяш. Пътуването със самолет не е по-безопасно. Това че много шофьори днес не спазват правилата или нямат необходимите умения е по-сериозния проблем.
kokobg1
на 15.06.2009 в 16:24:42 #5Molq? Ти не го разбираш човечето от в.Times, не трябва да си седиш в къщи, там е по опасно, а трябва да фъркаш с някоя от тези компании, по безопасно бе.
Molq?
на 15.06.2009 в 15:43:26 #4Ами аз ще си стоя у дома, нека да е по-опасно, не мисля да пътувам скоро до Бразилия, на Еърбъс, който е най-безопасният!
gg_
на 15.06.2009 в 14:21:05 #3еми ще плащат - то не може само да се печели
Miki
на 15.06.2009 в 13:40:05 #2Естетвено, че в България никой няма да получи застраховка или ако случайно получи нещо, то ще е в пъти по-малко отколкото в Бразилия. Застраховането по принцип си е далавераджииска работа. Да не смятате, че престъпните организации от 90-те години като ВИС, СИК и др., като трябваше по престъпен начин да събират пари за мафията от нещастния български народ, случайно се бяха ориентирали към застраховането? Застраховането по принцип си е далавера, даже и тогава когато е напълно законно. Та малко ли далавери се обличат в законова рамка от законодателите по света? А в България даже и откровенни престъпления се узаконяват.
TAKSIJIATA
на 15.06.2009 в 10:09:02 #1АКО БЯХА БЪЛГАРСКИ ЗАСТРАХОВАТЕЛИ НЯМАшЕ ДА ИМ ПЛАТЯТ И СТОТИНКА ?! ТИ ИМАш КАСКО ? А МАЙКА ТИ , ЛЕЛЯ ТИ ! ? НЕМА ПАРИ !