Според резултатите от проучването на института ГФК през 2008-ма година европейците са изразходвали за потребление осем млрд. евро от нето-приходите на домакинствата.
Държавните социални плащания като помощи за безработни, детски надбавки или пенсии са включени в тази сума.
Между потреблението в Лихтенщайн и Молдова има огромни разлики
Това съответства на покупателна сила на консуматорски доход от около 12500 евро на глава средно за 41-та страни, включени в проучването. Диапазонът обаче е от под 800 евро на глава от населението в Молдова до над 50 пъти по толкова в Лихтенщайн или близо 45 хиляди евро на човек. В касите на източноевропейските магазини влизат все повече пари.
При това не са отчитани регионално различаващите се равнища на цените. Интерес буди наблюдаваната тенденция, съгласно която в източноевропейските страни често градовете са с най-голямата покупателна способност. И обратното: на големите западноевропейски пазари като Германия, често най-силни в това отношение са общините, които са извън градовете и градските региони.
Изтокът с по-високи темпове на растеж, но това не означава по-добър стандарт от Запада
Големите разлики се открояват и в темповете на растеж: докато повечето западноевропейски страни имат минимален прираст на покупателната сила, централно- и източноевропейските демонстрират много по-динамичен ръст в това отношение. Източноевропейците пазаруват повече, но стандартът им остава по-нисък от този на запад.
Така е например в България. Българската столица София е посочена като пример за особено стремителен ръст на покупателната способност - 22 процента спрямо 2007, или увеличение със 700 евро до 3 840. Това обаче е доста ниско ниво в сравнение със Западна Европа. Хората в България разполагат средно с 2 800 евро, което отговаря на една пета от средните за Европа показатели.
Това означава, че минималното увеличение на икономическия ръст в икономически по-мощните страни на Западна Европа има повече тежест отколкото силния растеж във все още развиващите се национални икономики.
Растеж от 7 и половина процента в Норвегия би означавал абсолютен прираст за покупателната сила на глава от населението с над 1700 евро годишно. В Украйна обаче нарастването на покупателната сила с 13 на сто би означавало по-малко от 200 евро.
Octavian
на 17.11.2008 в 06:19:25 #10Упс! Точно 41 са си - забравих, че Малта стана член тази година.
Octavian
на 17.11.2008 в 06:15:04 #9@KeepWalking - само дето забрави за Монако, Сан Марино, Андора, Ватикана и Малта... И така стават 42 Т.е., Нюза пак са се издънили, но в обратната посока
anti-bobi
на 17.11.2008 в 03:00:00 #8а гледам, че РР не е сам
anti-bobi
на 17.11.2008 в 02:53:37 #7bravo "рр, така е - друго си беше, когато си мислехме, че банани и портокали зреят само по Нова Година." ............................... браво, ние сме си мислели така, защото сме ги яли само по Нова Година, на РР са му ги носили през цялата година от показния, и затова си е мислил, че всички са яли целогодишно. Маркс не е много на мода, но той знаеше много добре, че битието определя съзнанието. Ха сега някой да каже, че няма полза от политическите науки, които изучавахме
ImperatorA
на 17.11.2008 в 02:28:07 #6bravo но тогава луканките шпека и надениците бяха в изобилие. Майки ми и баща ми са изхвърляли с килограмите развален шпек салам с изтекъл срок на годност щот не може го изядем всичкия.
A4ka
на 17.11.2008 в 01:27:08 #5От тази статия нищо не се разбира..... цифри, цифри, сякаш и автора не е знаел кво пише.
bravo
на 16.11.2008 в 22:07:48 #4рр, така е - друго си беше, когато си мислехме, че банани и портокали зреят само по Нова Година.
Freak Power
на 16.11.2008 в 21:44:45 #3pp Регистриран на: 17.07.2006, 21:02 -------- как да не е наука икономиката - ти не знаеш явно за експериментите на МВФ с хора в страни от третия свят.
cojones
на 16.11.2008 в 19:27:09 #2нищо не разбрах
Mars
на 16.11.2008 в 14:16:39 #1Кой каквато може да носи ...