Институтът "Отворено общество" и Столичната община ще представят доклада "Децентрализация на училищното образование".

В доклада е направена оценка на досегашния ход на процеса на децентрализация в системата на училищното образование. Посочва се нуждата от системни и синхронизирани политики за децентрализация на училищното образование.

По отношение повишаване качеството на образованието в доклада се отбелязва, че в сравнение с повечето си европейски връстници, 15-годишните български ученици демонстрират много по-слабо развитие на умения и компетентности за практическо решаване на проблемни ситуации.

Резултатите от международно изследване през 2006 г. поставят България на предпоследно място сред страните от ЕС, като с по-лоши резултати е единствено Румъния. От всички 57 страни, участвали в проучването, България е 41-ва в областта на природните науки, 43-та по отношение на четенето с разбиране и 46-та по математиката.

В периода 2000-2006 г. делът на 15-годишните ученици, които не достигат минималните стандарти (т.e. са функционално неграмотни), нараства с повече от 10% и вече надхвърля 50%.

В доклада се посочва, че ефективността при управление на публичните разходи за образование, в сравнение с повечето европейски страни, в България са по-ниски. Налице са и слабости в усвояването на средствата за образование.

По данни на Евростат през 2005 г. разходите за образование средно за ЕС са 5.1%, докато в България те са едва 4.5% от брутния вътрешен продукт (почти 2 пъти по-малко, отколкото във водеща страна в ЕС - Дания).