Ние нямаме определена процедура за придобивания на този тип способности. Те не са съобразно Закона за обществени поръчки.
Това заяви Йордан Божилов, който представлява Софийския форум за сигурност.
Повод за интервюто му пред БГНЕС е предоставянето на мандат за преговори със САЩ за закупуване на изтребител Ф-16 за Българската армия.
Според него в процедурите за придобиване на нов боен самолет, кораб и бронирани машини няма да могат да се включат български фирми заради модела на финансиране.
Ние гледаме какви са подходите, които и други страни прилагат. Проблематично е това, което залагаме. То се отнася и за самолетите Ф-16, и за бронираните машини за Сухопътни войски, и за корабите, каза Божилов.
Заложената идея за финансова схема заплащания не работи при самолетите Ф-16. Тя няма да работи и при другите проекти, категоричен е той.
Според думите на бившия служител на министерството на отбраната България залага модел на изпълнение на проекта, който включва получаване на всички необходими продукти в рамките на 6-8 години и разсрочено разплащане за 12 г. напред.
Той даде пример, че не са проучени всички възможности. При подготовка на параметрите - цена, начини на плащане и др. не са вложени всички аспекти. В процедурата за избор на нов тип боен самолет за армията ни сега са копирани изискванията от предишни процедури. През 2012 г. се е обсъждало закупуването на самолет втора ръка. Сега в новото решение са копирани същите параметри, само цената е по-висока, каза Божилов.
Капацитетът за провеждане на подобни процедури не е на висота. Ние самите сме си заложили някои проблеми, които сега виждаме. Не са ни виновни нито американците, нито шведите - ние сме заложили такива параметри, допълни той.
" Ако вземем проекта за бойни машини какво се получава - народното събрание е определило, че първата година трябва да бъдат получени 12 машини. По разчетите на Министерството на отбраната те струват определена сума. Парламентът е гласувал, че бюджетът на МО ще покрие само част от тази сума. От първата до последната година фирмата-производител ще работи изцяло на загуба", мотивира се Божилов.
Втората година министерството иска да получи 20 машини. Цената им е 180 млн., а министерството ще плати 100 млн. За 6 г. фирмата-производител ще натрупа дефицит от 600 млн. лева.
Според него тук е противоречието с възможността български фирми да произвеждат тези машини. Коя българска фирма може да си позволи да кредитира държавата със 600 млн. лв. за 6-8 години и да си получи възвращаемостта чак след 12 години, пита реторично Божилов.
По същия начин е с корабите, по същия начин бе заложено и със самолетите. Не са отчетени всички икономически и финансови особености, обобщава финансовия аспект на модернизацията на армията ни той.
Експертът даде пример, че при покупката на предишни вертолети и военнотранспортни самолети (хеликоптерите БЕЛ и Кугър и военнотранспортния самолет Спартан - б.р.), плащането е било при получаване. По-сложната схема включва и авансово плащане.
"Ако приложим схемата за разсрочено плащане, фирмата-производител трябва да вземе кредит. Този кредит има цена. Сега кредитите са около 3% на годишна основа. В дългосрочен период се оказва, че фирмата, която произвежда, ще трябва да кредитира със заем, чиято цена е не по-малко от 100 млн. лева", заяви Божилов.
Това означава, че или ще бъдат калкулирани тези 100 млн. допълнителни в цената на машините - ще получим нещо по-скъпо за по-малко способности, ще има скрити разходи. Тук трябва да бягаме от скрити разходи, тъй като се задава условие за корупция, изтъкна Божилов.
Дискусиите в парламента показаха, че народното събрание се смята едва ли не за някаква установена и непроменяема величина, допълни Йордан Божилов.