Значително повече млади хора са гласували на настоящите парламентарни избори в сравнение с тези през 2017 г. Това показва проучване на "Галъп интернешънъл".

Това личи и в структурата на вота по заетост - работещи и незаети са повече сега спрямо 2017 г., а пенсионерите са по-малък дял сега, в сравнение с 2017 г.

Според социологическата агенция това може да се дължи и на страха от коронавируса (една от причините за ниския вот на БСП), който препятства гласуването на възрастните хора. Друг съществен фактор е политизацията на младите от протестите през лятото на 2020 г. насам, която протече основно в социални медии. Именно тези медии според "Галъп" са се оказали основен канал за комуникация в тази кампания, което облагодетелства партии с млад или високообразован и работещ електорат.

Снимка 525931

Източник: Галъп интернешънъл

Формации като "Има такъв народ" са основни сред младия вот. В същото време партията на Слави кампанира срещу свръхакцентирането на COVID-19 и то сред млади хора, които не са и толкова уязвими пред болестта. Това е допълнителен фактор за "размяната" на позициите на ИТН и БСП, смятат от "Галъп".

Около 600 000 души са решили за кого ще гласуват между 1 и 4 април. Младите вотове са типичен непредвидим фактор, който обикновено решава в последните дни и дори часове. Младите гласуват следобед за разлика от "твърдите" и зависимите гласоподаватели, отбелязават от агенцията.

Динамиката на вота в изборния ден показва, че с ръста на активността и младата "вълна" за ИТН и "Демократична България" следобед, са "олекнали" дяловете на твърдите подкрепи.

Този следобеден "спринт" е и обяснението за разликата с моментните снимки на електоралните нагласи няколко дни по-рано. Става дума за мобилизация в последните дни и в самия ден на вота.

От "Галъп" посочват, че при ДБ тази кампания в самия ден е била видима и организирана, а за партии като "Има такъв народ" тя произтича от спецификата на младия електорат.

Тези млади електорати, за разлика от възрастните, се влияят и лесно в самия ден от социалните медии. Затова и кампаниите от типа "излез и гласувай" се случват лесно именно в тези групи, а не сред възрастните, поясняват от агенцията.

Снимка 525932

Източник: Галъп интернешънъл