Общественият съвет на ЦИК призовава доставчиците на медийни услуги и социологическите агенции да спазват Изборния кодекс и да не публикуват данни от екзитполове преди 20.00 часа на изборния ден.

Съгласно Изборния кодекс забраната се отнася и до профилите в социалните мрежи като Фейсбук, Туитър, Вайбър,Ютюб и други на доставчиците на медийни услуги.

Общественият съвет призовава петте агенции, регистрирани в ЦИК за извършване на социологически проучвания на 4 април - "Сова 5", "Алфа Рисърч", "Галъп Интернешънъл Болкан", "Тренд" и "Mаркет Линкс", публично да заявят, че няма да предоставят своите данни по време и начини, които допускат нарушаване на закона.

Когато поемат този ангажимент, обществото ще знае, че публикуваните преди 20.00 часа в електронни медии или социални мрежи прогнозни резултати не са от реални екзит полове, проведени от регистрираните в ЦИК отговорни социолози, и ще ги игнорира.

ЦИК посочват, че неведнъж е било отбелязвано влиянието на незаконно публикуваните прогнозни резултати в хода на изборния ден върху поведението на гласоподавателите, включително е била отчитана и мобилизация на купения или контролиран вот.

Според Общественият съвет в рамките на само 13 часа изборен ден правото на информация трябва да отстъпи пред правото на свободен избор на избирателите за управлението на страната.

Те напомнят, че купуването и продаването на гласове са престъпления.

На 4 април 2021 г. да замълчим до 20 часа, призовава Общественият съвет на ЦИК.