Оценката на въздействие е предпоставка Комисията по транспорт и туризъм на Европейския парламент да приеме съгласувано и справедливо решение по трите досиета от пакет Мобилност I, тъй като преди това тази възможност е пропусната.
С тези думи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков се обърна към председателя на транспортната комисия в ЕП Карима Дели. По думите му сега е моментът да се използва спокойствието след европейските избори, за да се изгради стабилна основа за бъдещия процес на преговори и триалози по пакета.
Първият критичен момент е изискването за редовно връщане на превозното средство, което означава, че водачът ще бъде задължен, против волята си, да прекарва допълнителни седмици в движение. Това ще увеличи празните курсове като по този начин ще се завишат нивата на вредните емисии, което противоречи на всички европейски политики, в областта на опазване на околната среда и климата, обяснява Желязков. Връщането на превозното средство не подобрява социалните права на водача.
Втората неприемлива рестриктивна мярка, за която Европа не е подготвена, е забраната за прекарване на седмичната почивка в кабината на превозното средство. "В ЕС не достигат около 400 000 безопасни и сигурни места за паркиране - това е заключението от проучване, публикувано от Европейската комисия", допълва той.
Трети съществен дефект в предлаганите политики, Желязков вижда в липсата на оценка на въздействието, при въвеждането на нов модел за международния транспорт. "Това е дискриминация срещу транспортния модел на държавите членки, чиито икономики не предполагат приоритетно извършване на двустранни операции".
Министърът призова членовете на новоизбрания ЕП и на Комисията по транспорт и туризъм да преразгледат досегашната позиция по Пакета за мобилност I, като приемат реалистичен подход, който да улесни междуинституционалните преговори.
Председателят на комисията Карима Дели препотвърждава своето намерение да предложи в края на септември дата за гласуване за даване на мандат за провеждането на триалози.
Припомняме, че на гласуването на 25 март за дневния ред за редовната сесия трима български евродепутати не присъстваха. Оказа се, че точно толкова трябваха, за да падне предложението, което в крайна сметка беше прието с 156 гласа "за" срещу 154 - "против".
На 27 март обаче текстовете бяха върнати в транспортната комисия.
Въпреки това български превозвачи организираха 2 протеста - в Страсбург и София.
На заседанието на транспортна комисия бяха гласувани 1 224 предложения за изменения, от които 1 126 продължават за гласуване в пленарна зала. Между тях са и внесените от българските евродепутати предложения.
На 3 април стана ясно, че евродепутатите са отхвърлили и предложението на българските си колеги пакетът "Мобилност" да бъде свален от дневния ред за днешното заседание.
На 4 април европарламентът одобри и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи.
След това транспортният министър изрази притеснението си от прилагането на текстовете от пакета.
Евродепутатът Ангел Джамбазки също посочи, че битката за пакета "Макрон" ще влезе в следващия ЕП.