Отровиха Кърджали с цианиди, пише в. „Монитор"

Задухат ли силни ветрове, жителите на квартал "Гледка" в Кърджали, на селата Вишеград и Островица панически захлопват прозорците, тичат да приберат добитъка и се свиват между стените на къщите си като в крепости. Вихрушка от белезникав прахоляк засипва всичко наоколо, просмуква се в тревите, почвите, в гърдите и се разнася навсякъде.

Такава е картината и сега, в безснежната, но ветровита зима. А през лятото животът сякаш спира, всичко живо се крие, жените сушат дори прането вътре в стаите. Въздухът е тежък и не може да се диша.

Кърджали и околността са отровени от цианиди. Причината - завод "Горубсо", който бълва мръсотиите и кой знае защо се намира в идеалния център на града. А непосредствено до него е паркът, в който майки разхождат количките с бебетата си и невръстни дечица тичат по алеите и се катерят по люлките. Паркът също носи името "Горубсо".

За това, че построената през 1933-1934 г. от германци обогатителна фабрика преработва златни руди и произвежда кюлчета от благородния метал се носят само слухове. Рядко някой от работещите там отваря уста в недомлъвки по въпроса. В същото време е ясно, че заводът използва цианиди - силна отрова, която е известна с това, че блокира клетъчното дишане, уврежда мозъка, сърцето и може да доведе до изпадане в кома и смърт. В същото време цианидите отделят не само златото от рудата, но също така метали като арсен, олово, живак, желязо, никел, кадмий, които също формират токсични съединения. Теоретично по-голямата част от токсичните съединения трябва да се събират на дъното на утаителите при преработка, но това не винаги става, особено при дълги зими и проливни дъждове. Отделно от това е фактът, че проблем създава не само използването на цианидите, но и тяхното транспортиране и съхранение.

Кметът на засипваното с отровите село Вишеград Осман Халил събира подписи пред общината в Кърджали.

От 65 години в обогатяването на рудата в "Горубсо" се ползват натриеви цианиди, каза шефката на дружеството Живка Ковачева пред "Монитор". Според нея обаче това бил най-безопасният реагент, който се прилага в подобно производство. Няма производство на цветни метали, което да се извършва без употребата на това съединение, категорична е Ковачева. По думите й обаче никога в историята на завода и на града "Горубсо" не е замърсявал района и не е създавал екологични тревоги. Освен това цианидната технология не била опасна за човешкото здраве. За това, че градът потъва в прах пък от завода вземали мерки - монтирали 20 нови оросители, по-мощна помпа и втори водопровод.

По всичко изглежда обаче, че в това вярва само тя.

 

Пенсионери щурмуваха Министерския съвет, полицията ги спря, е темата и за в."Монитор"

Пенсионери щурмуваха сградата на Министерския съвет по време на протест срещу мизерното живеене и закъсняващото увеличение на пенсиите вчера. С викове "Мафия" и "Оставка" те се опитаха да нахлуят в сградата на управниците, но спешната намеса на полицията провали техния щурм.

Протестът започна около 11 часа пред храма "Св. Александър Невски". Първоначално те бяха няколкостотин, но се разгневиха изключително след като оратор си позволи да ги нарече по микрофона "другарки и другари". Мощни викове "У-у-у" огласиха площада, а микрофонът на оратора тутакси бе изтръгнат. Междувременно броят на протестиращите непрекъснато растеше. Около 13 часа в центъра на София вече имаше хиляди гневни хора, които се насочиха към сградата на президентството. Там движението бе спряно.

Пенсионерите бързо изпълниха мястото и групата на гневните достигна чак до сградата на централната банка. Първоначално възрастните хора тръгнаха към покоите на Георги Първанов, но полицията ги пресече. Именно това бе причината за бързото им пренасочване към сградата на министрите. И там обаче техният напън срещна отпора на униформената власт.

За щастие до инциденти не се стигна, този път нямаше и припаднали. Пенсионерите обаче се заканиха да протестират пак. Те настояват за минимална пенсия от 120 лева, която да влезе в сила със задна дата от 01.01.2007 г. Също и пенсиите да бъдат преизчислени от месец март на базата на средноосигурителния доход в страната за 2006 г. Това според тях ще позволи увеличение средно с 30 до 40 %, тъй като в момента има огромна разлика между старите и по-новите пенсии.

Протести на пенсионери имаше вчера и в Пловдив и във Враца. В София пък социалният министър Емилия Масларова прие техни представители на среща и им обясни, че това, което искат не може да стане, тъй като то ще срине осигурителната система.

Рекордни продажби на чужди цигари през януари, отбеляза в. „Монитор"

Бритиш Американ Табако България" /БАТ/ отчита рязко покачване на търсенето на пазара на марката цигари Viceroy през изминалия януари, съобщиха от компанията вчера. Потребителското търсене на Viceroy на цена от 2.00 лева е надминало значително първоначалните прогнози, поради което на някои места в страната се забелязвали недостатъчни количества от продукта.

От БАТ обаче отказаха да конкретизират твърденията си с цифри. Нямаме история на българския пазар, за да можем да правим точни сравнения с какъв ръст са се увеличили търсенето и продажбите, уточни за "Монитор" Петя Петкова, мениджър "Корпоративни въпроси" към БАТ. Тя припомни, че трите вида Viceroy ­ red, blue и silver са регистрирани у нас на 10 януари и на практика масовите им продажби в търговската мрежа в България са от втората половина на месеца.

На въпрос как компанията смята да процедира оттук-нататък, за да задоволява растящото търсене, Петкова съобщи, че се обмислят варианти за увеличаване капацитета на производството на фабриката на БАТ в Румъния. Оттам именно БАТ прави своя внос за България. Заявките на търговците и в Румъния обаче били големи, затова можело да се стигне до внос от трети страни. Другият най-близък цигарен завод, който концернът притежава, е в Сърбия. Тя обаче не е страна-член на ЕС и едва ли цените на легално внесени папироси биха били същите, защото ще трябва да се плащат мита.

При всички случаи ще осигурим достатъчни количества от Viceroy за нашите търговци и потребители съобразно новото ниво на търсенето на пазара, категоричен бе и Джон Гилън, генерален мениджър на "БАТ България".

По отношение на останалите три марки на компанията, регистрирани у нас ­ Pall Mall, Kent и Vogue, не се забелязва повишено търсене и снабдяването с количества е нормално според заявките, казаха още от фирмата.

Засега от "Булгартабак" не изразяват сериозни опасения от растящите продажби на чужди марки. Оттам припомниха, че в отговор на агресивния дъмпинг намаляват от 20 февруари цените на 21 свои марки с 10-15 на сто. Според шефовете на холдинга Viceroy не е конкурентна на най-масовата "Виктори", а удря по-евтините блендове.

Токът поскъпна тайно за 1.7 млн. клиенти, е основната тема за „Сега"

Цената на електроенергията за битови потребители, която начисляват дружествата на "ЧЕЗ България", е повишена без разрешение на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Увеличението е от порядъка на 0.7% за нощния ток и около 0.3% за дневната консумация. Това става ясно от новите сметки за ток. Чешката компания обслужва територията на София-град, София-област, Плевенско и Видинско.

По закон от началото на тази година трябваше да се разделят дейностите по снабдяване и по разпределение на електрическата енергия. Затова ЕРП-тата трябваше да почнат да фактурират тока от името на отделни дружества. Още в края на миналата година ДКЕВР обяви, че това няма да доведе до поскъпване на тока и тя ще си остане сегашните 14.6 ст. за кВтч дневна енергия и 9.3 ст. за нощната с ДДС.

В новите фактури обаче цената за разпределение на дневния ток е 4.2 ст. без ДДС, а за снабдяване - 8 ст. Като се добави ДДС, се получава цена не от 14.6 ст., а 14.64 ст., т.е. разлика от 0.3% в полза на "ЧЕЗ България". При нощния ток увеличението е още по-голямо. Според новите цени за разпределение той струва 4.2 ст., а цената за снабдяване е 3.6 ст. С ДДС цената става не 9.3 ст., а 9.36 ст., т.е. с 0.7% повече.

Пред "Сега" "ЧЕЗ България" аргументира новите стойности с решение Ц-026 от 22 декември 2006 г. От ДКЕВР обаче бяха изненадани и заявиха, че не могат да намерят в архива си подобно решение. На електронния сайт на комисията то също липсва. От комисията заявиха, че днес ще се запознаят подробно със ситуацията и ако има неточност, тя ще бъде коригирана.

"ЧЕЗ" има в България към 1.7 милиона потребители. Данните за продажбите се водят търговска тайна, но годишно в България те са към 42 млрд. кВтч ток, като една трета се пада на ЧЕЗ. Това означава, че от разликата компанията би трябвало да прибере към 4 млн. лв. за цялата година, и то без да се смята нощният ток.

Подобна "грешка" се случи преди години, когато ДДС падна от 22% на 20%. Налогът бе променен от 1 януари 1999 г. и според счетоводните правила сметките за декември трябваше да се калкулират с 20%, защото датата на издаване на фактурите бе през януари. НЕК обаче издаде сметките за декември с 22% ДДС, от което прибра няколко милиона лева, които впоследствие не бяха възстановени.

Преди няколко месеца австрийската EVN, която държи енергодружествата в Югоизточна България, обърка сметките за август и септември. В тях не бяха начислени евтините 75 кВтч. От EVN признаха за 7500 такива случая. ДКЕВР я глоби с 20 000 лв.

Ванко 1 иска да замени затвора с глоба, пише в. „Сега"

Осъденият за сводничество раппевец Ванко 1 и братовчед му Димитър Рачелов са обжалвали и последните си най-ниски присъди пред Върховния касационен съд, научи „Сега".

4 г. и 6 месеца затвор и глоба от 4500 лева за Главчев и 4 г. затвор и глоба от 4000 лева за Рачелов наложи на 24 януари Пловдивският апелативен съд. "Има явна несправедливост на наказанието", пише в жалбата. Тя се основава и на чл. 6 от Европейската конвенция за правата на човека, според който всеки има право на справедлив процес.

До присъдата на Апелативния съд се стигна заради променения текст на чл. 155 в НК, станал известен като поправката „Ванко 1". С нея драстично бяха намалени наказанията за сводничество. Адвокатът на Ванко - Виктор Михайлов, смята, че Главчев трябва да бъде освободен от наказателна отговорност и да получи само глоба.

Опозицията бойкотира закона за евроизборите, пише в. „Новиниар"

Депутатите от ОДС, ДСБ, "Атака" и БНС напуснаха вчера пленарната зала в знак на протест срещу намерението на управляващите да позволят на български граждани, които не живеят постоянно в страната, да вземат участие във вота за евродепутати. Жълтите Лъчезар Иванов, Николай Свинаров, Пламен Панайотов и Илко Димитров също застанаха на страната на опозицията. Това стана по време на второто четене на закона за избор на наши представители в Европарламента. Опозицията искаше да наложи принципа на отседналост в закона, но мнозинството бе категорично против.

Парламентарната група на БНС дори инициира подписка с искане за вето от страна на президента Георги Първанов върху този текст от закона.

Това е срамна и позорна сделка между ДПС и БСП, заяви по време на дебатите лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов, преди той и хората му да напуснат заседанието. Той каза още, че е разговарял с поне 20 души от червените, които не подкрепят този текст в закона, но "стискат зъби и гласуват". Ще оставим управляващите сами да приемат първия закон по европейския път на България, добави Христо Кирчев от ОДС.

Настоящият евродепутат от БСП Кристиан Вигенин пък попита опозицията защо дава пример само с изселниците в Турция, а не с българските граждани в САЩ например.

Вие страдате от политически комплекс, който трансформирате в дискриминационни норми в законите, така Лютви Местан от ДПС окачестви аргументите на сините и допълни, че в демокрацията няма запазени периметри за никого.

Г-н Местан, когато заставате на трибуната да си вземете въздух, някой път забравяте да го изпуснете и не слагате подлог в изречението. Подлогът знаете ли кой е - правителството на Симеон Сакскобургготски с участието на вашите министри. С тези думи пък Костов припомни, че принципът на отседналост беше заложен още от предишното правителство.

Другият спорен текст, предизвикал емоции вчера, беше предложената от БНС клауза за задължително гласуване.

11 инженери на съд за "Билла", отбелязва в."Стандарт"

11 души отиват на съд за срутения покрив на "Билла" в столичния кв. "Хаджи Димитър" през юни 2006 г. Това съобщи пред "Стандарт" наблюдаващият прокурор по делото Пламен Димитров. Един от обвиняемите е Петко Събев, който е шеф на отдел "Технически" към "Билла". Седмица преди срутването на покрива до него е била изпратена експертиза, която алармирала, че магазинът е в предаварийно състояние. Вещите лица били категорични, че трябва да се вземат спешни мерки. Събев обаче не е предприел нищо. Той се оправдал, че по това време не бил на работа и затова не се е запознал с експертизата. Според разследващите има огромни пропуски и във всички останали етапи от строежа на хипермаркета. Покривът е поддал заради насъбралата се от дъждовете вода, вследствие на лошата отводнителна система. Тя е правена по австрийски образец, който обаче не е съобразен с нашите условия. Трябвало е да има 9 канала, по които се оттича водата, а са били поставени 8. Не е било указано и къде е трябвало да бъдат монтирани водоприемниците. Затова пък са повдигнати обвинения срещу Тони Попов, управител на "Екотон ХТ", подизпълнител на ВиК инсталациите. Пред съда ще отговарят и Петър Дойчинов, проектант на ВиК частта и Валентина Лефтерова, която трябвало да упражни строителен контрол.

Разбиха склад на убийци, е основната тема за „Труд"

 

Огромно количество оръжие - пушки, автомати, гранати, тротилови шашки, бяха открити в апартамент в бургаския квартал "Зорница".

"Оръжието най-вероятно е използвано при някои от неразкритите убийства в Бургас и региона", каза вчера шефът на областната дирекция на полицията Павлин Димитров.

Смята се, че жилището е използвано за склад на мафиотска група за мокри поръчки.

В стаите на апартамента полицаи се натъкнали и на наркотици за близо 800 000 лева. Дрогата се разфасовала на дози в депото и се подготвяла за пласиране на улицата. В ареста са вкарани двама бургазлии, които държали жилището с арсенала под наем.

Либия набеди Паси за агент, пише в. „24 часа"

Либийският вестник "Шемс" посочи вчера бившия външен министър на България Соломон Паси като основна връзка между израелското разузнаване, българската държава и случая със заразените със СПИН деца в Бенгази.

Изнасяме ценни свидетели в чужбина, е основната тема за „24 часа"

Скоро ценни свидетели по дела срещу организираната престъпност ще бъдат изведени в чужбина. Това е един от най-сигурните в момента начини животът им да бъде защитен. Това съобщи вчера директорът на Главна дирекция "Охрана" в правосъдното министерство главен комисар Станислав Стефанов. Все още нямаме изнесен свидетел, но сме в готовност, заяви Стефанов.

Чужди университети идват на роуд шоу, отбелязва в."Дневник"

Над 70 европейски университети ще представят наведнъж в София условията за обучение на български студенти. Форумът "Световно образование" започва в събота в столицата, но заради увеличения интерес от български студенти ще се проведе и в други градове в страната. Двадесет и седем от висшите училища изпращат свои представители в България за роуд шоуто.

Масираната реклама на чуждите университети, която започна още преди присъединяването на България към ЕС, вече дава резултати. Само за месец запитванията от български студенти за възможностите за обучение в чужбина са нараснали в пъти, съобщиха водещи посреднически агенции. Причините според тях са по-качественото образование, което предлагат висшите училища в Европа в сравнение с българските университети, и драстичното намаление на таксата за българи, след като страната влезе в ЕС.

До 1 януари българските студенти плащаха по 5700 евро годишно за бакалавърска програма в Холандия. От тази година цената за тях вече е 1500 евро. Във Великобритания, която според агенциите събира най-голям интерес, средната цена на бакалавърските програми е около 2200 евро.

В държавните университети в България цената на бакалавърската програма излиза между 300 и 500 лв. годишно, а магистратурите струват между 1500 и 2500 лв. Висшите училища вече обявиха планове да вдигат цените. Разликата не е драматична за студентите, обясняват агенциите, защото за разлика от България студентското кредитиране е добре развито на Запад. На форума в София ще дойдат представители на Британската агенция за чуждестранно кредитиране. Европейските университети предлагат и стипендии за българи, които покриват част от таксата и дори цялата при определени условия.

"Само за януари през офиса ни са подадени над 300 молби от младежи, които искат да учат в английски университети", съобщи Светлан Анев от агенция "Интеграл". По думите му от началото на тази година запитванията са се увеличили повече от три пъти. "Интересът към чуждите университети наистина е изключително голям след отварянето на пазара. За реалното търсене обаче ще можем да говорим след няколко месеца, когато идват сроковете за кандидатстване", коментира Димитър Александров от посредническата агенция "Скай лайнс стъдис". Фирмата работи основно с Холандия.

"Ако нашите университети искат да са конкурентни и да привличат най-добрите студенти, трябва да предложат обучение на английски език, което е основен фактор за заминаващите в чужбина", смята Александров. По думите му българските висши училища трябва да започнат да предлагат и по-качествено обучение.

Щастливо фадо* за магистрала "Тракия" е темата за деловия всекидневник

"Любовта е тайна и няма да я споделя с никого. Дори и да съм сам в стаята, няма да я кажа", пее Руи Виейра да Са, член на борда на директорите на португалската компания "Сомаг", едно от дружествата в концесията за магистрала "Тракия". Португалската песен в стил фадо, пята от мореплавателите далеч от родината, може да илюстрира и дългите, обвити в тайна преговори за концесията. След като мълчаха близо две години, трите португалски фирми МСФ, "Лена" и "Сомаг" поканиха български журналисти в страната на Вашку да Гама.

На въпросите, свързани с концесията на магистрала "Тракия" обаче любезният ни домакин Едуардо Коимбра

отговори с усмивка "защо не си ядеш крем карамела"

Коимбра е съветник на президента на МСФ и едно от главните действащи лица в преговорите с българското правителство. В момента той заедно с още представители на фирмите е в България за договарянето на детайлите по анекса към договора. Исканията на кабинета "Станишев" са първоначално договорената цена на строителството да не се променя, да отпадне държавната гаранция за банковите кредити, финансирането на проекта да се открие до три месеца след подписването на анекса, както и за срокове за поетапно изграждане на участъците. Срокът на ултиматума изтича на 15 февруари.

Португалците ще се съгласят с условията на държавата. Това е почти сигурно, освен ако не възникнат форсмажорни обстоятелства, стана ясно от множеството неформални разговори с представители на трите компании. Всички те многократно повтаряха, че през следващите години ще се виждаме и ще си говорим много за "Тракия". Тях не ги притесняват проточилите се преговори - изглежда, няма и какво да ги притеснява. Дори шеговито наричат концесията договора в чекмедже. "Важното е да убедим българското правителство, че това е добре за страната.

Да убедим властите в Португалия ни отне осем години, а в Бразилия много повече

разясни Жозе Ваш Гедеш, призидент на "Сомаг". Българското правителство обаче няма нужда от убеждаване. Премиерът Сергей Станишев нееднократно заяви, че ще направи всичко възможно отсечката София - Бургас (непостроеният участък от Стара Загора до Карнобат, дълъг 116 км) да бъде готова до края на мандата му, който изтича през 2009 г. Именно сроковете на изграждането на трасето са единият от детайлите около преговорите. По думите на министъра на регионалното развитие Асен Гагузов магистралата от Калотина до Бургас трябва да бъде готова за три години, като отделните участъци от нея ще се пускат поетапно.

Това не е невъзможно, ако се съди по темповете, с които трите фирми заедно с още една португалска строят 104 км магистрала в Португалия, която трябва да бъде изградена също за три години. Строителството е на етапи, като след всеки се пуска определен участък. Самите участъци пък са разделени между фирмите в консорциума и така четирите компании строят едновременно, което ускорява работата. Същият метод ще се приложи и в България, само че с пет фирми - трите португалски плюс двете държавни български компании. Разликата е в цената - в Португалия строителството ще струва средно 4.8 млн. евро за километър, докато у нас по думите на Гагаузов то ще бъде 2.7 млн. евро за километър. Разбира се, сравнението е много условно, защото португалското трасе ще включва изграждането на множество мостове и виадукти, а у нас от Стара Загора до Карнобат ще се строи в равното тракийско поле. Освен продължилите преговори португалците твърдят, че цената за "Тракия" също не ги притеснява.

Трите фирми ще наемат местни работници за строителството, каквато е световната практика, но още не са водили конкретни преговори с български подизпълнители. Това ще стане чак след като се подпише анексът към договора.

Болният проблем е с плащанията за трафика

Това е един от най-спорните въпроси в договора, който ще бъде уточнен в подробни детайли. Въпреки изричното становище на службата на ЕС Евростат, че ангажиментът на държавата да доплаща недостигащия трафик е държавна помощ и сегашното правителство е готово да спази договореното от кабинета "Сакскобургготски", но с лека корекция, стана ясно от изказването на премиера Станишев преди две седмици. Миналата година именно той огласи съдържанието на писмото от Евростат, че допълващите плащания са недопустима държавна помощ. Сега строителният министър Асен Гагаузов обяснява, че изискването на европейската институция било концесионерът да поеме два от трите риска, а не всички. В случая с "Тракия" концесионерът поемал дори два и половина - строителния риск (интересно ще е държавата да поеме и строителния риск при концесия за строителство - бел. ред) и гаранциите по банковите кредити, а половинката беше обяснена от Гагаузов с определянето на минимален размер на трафика от 13 хил. коли дневно.

Според избраната за публично огласяване информация от досегашния договор той гарантираше 12% норма на възвращаемост на концесионера, увеличена с годишната инфлация за еврозоната. Има и задължение държавата да компенсира концесионера за тежките камиони, които ще бъдат освободени от тол-такси. Съгласно прогнозните числа в инвестиционната програма към концесията през първите осем години (от 2007 г. до 2014 г.) държавата трябва да компенсира концесионера с близо 170 млн. евро за недостига на трафик, като за всяка отделна година сумата не надхвърля 30 млн. евро. Какви суми се договарят в момента остава неясно.

За сравнение, в Португалия по платените магистрали, които стопанисват трите фирми, през миналата година среднодневно са преминавали 15 хил. коли, каза Жозе Кощиню де Санто, който е шеф на концесията на една от действащите магистрали. По думите му в едни участъци движенето е 5 хиляди автомобила, докато в други е 55 хиляди. В Португалия обаче съществуват два вида плащане за магистралите. С тол-такса се плаща за две магистрали - те са дадени на концесия, като държавата не доплаща нищо на концесионера. Средната цена за шофьорите е около шест евроцента на километър. У нас по думите на премиера Станишев ще се плащат 2.5 евроцента.

В Португалия има и още четири изградени с концесии магистрали, по които обаче шофьорите не плащат. Това е т.нар. скрита (shadow) система, при която чрез специално монтирани устройства се броят преминаващите автомобили, като за тях на концесионера плаща държавата. Не стана много ясно какъв точно е принципът на плащане от страна на държавата. Кощиню де Санто обясни, че колкото по-малко коли минават по пътя, толкова по-висока е таксата, която заплаща държавата на концесионера, и обратното. Схемата наподобява заместващите плащания по концесията на "Тракия", които трябва да покрият недостига на трафик.

Финансиращите банки

Португалците ще теглят кредит от Банко Ешпирито Санто (в превод Банката на Светия дух). Това е една от двете най-големи банки в Португалия. Интересен факт е, че един от акционерите в една от дъщерните компании на холдинга МСФ, която се занимава с туризъм и недвижими имоти (MSF TUR.IM SGPS), е Банко де Инвестименто Глобал (Banco de Investimento Global), която притежава 12.5% в компанията. На въпрос защо тази банка не кредитира строежа на "Тракия" представител на МСФ отговори, че нейните интереси са в сферата на недвижимите имоти. Неотдавна в чуждата преса беше съобщено, че клон на Банко Ешпирито Санто в Испания е проверяван във връзка със съмнения за пране на пари. Българските държавни фирми "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали" ще ползват услугите пък на банка "Креди Суис Фърст Бостън", каза преди две години Емил Коцев, шеф на "Техноекспортстрой". Скъпите кредити, които ще тегли концесионерът (условията по заемите не са публични), са една от честите критики от страна на неправителствени организации и експерти към концесията, тъй като държавата ще плаща при евентуален фалит на концесионера.