Три катера са направили два опита да изтеглят Vera Su - и двата опита са били неуспешни. Първият път дори се е скъсало въже, но заседналия кораб все още е в скалите край Яйлата.

Най-вероятно корабът ще остане и в следващите дни заклещен, тъй като времето се влошава. Тази сутрин операцията вече е прекратена.

Вчера над 1500 кубически метра от азотния тор, намиращ се на борда на Vera Su беше разтоварен. След олекотяването корабът се издигна над морското равнище, но беше открита още една пробойна.

Също вчера от Министерството на околната среда и водите съобщиха, че е отчетено постепенно намаляване на замърсяването във водата край Камен бряг, след като преди три дни анализите показаха 10 пъти по-високи нива на амониевия азот.

Беше отчетено и изтичане на нефтопродукти от носовата част на кораба и откъм кърмата. Течението отнася нефтеното петно на юг.

Има ли теч на азотни торове в морето край Яйлата?

Има ли теч на азотни торове в морето край Яйлата?

Организации искат оставката на шефа на Морска администрация

Припомняме, корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата на 20 септември. 

На 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба, която започна на следващия ден, 27 септември, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали. Почти веднага обявиха спиране на операцията, но и след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. Заради това и Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su.

Турският собственик на Vera Su не се отказва от кораба

Турският собственик на Vera Su не се отказва от кораба

Той обаче няма да изпрати свой екипаж

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, но заради лошото време нито български екипаж не можа да се качи, за да започне подготовка за претоварване, нито самата операция да започне. На 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба. Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен.

А властите в лицето на министър Алексиев обяви подозренията си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

Турският собственик мотал, за да потъне Vera Su и да вземе застраховката

Турският собственик мотал, за да потъне Vera Su и да вземе застраховката

Такива са подозренията на служебния транспортен министър Христо Алексиев

Последният план за разтоварването на кораба предвиждаше операцията за започне на 19 октомври и да продължи 3-4 дни в денонощен режим, за да се източат и прехвърлят на баржи тоновете азотни торове. Самата операция обаче започна едва на третия ден.