Резултатите от пробите, взети край Камен бряг, отчитат достигане на обичайните стойности за крайбрежните води в района. Това съобщи Министерството на околната среда и водите.

Измерената стойност за азот амониев от втората поред проба взета на 29.09.2021 г. показва, че концентрациите са понижени и се приближават към стойността, измерена в понеделник, 27.09.2021 г.

МОСВ продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море. Към момента екипите са на място за следващо пробонабиране от морските води в близост до авариралия кораб.

От понеделник заместник-министърът на околната среда и водите Петър Димитров ще бъде командирован на място с оглед осигуряване и контрол на последващи спасителни действия.

МОСВ на десетия ден: Защо Vera Su изобщо е допуснат в наши води?
Обновена

МОСВ на десетия ден: Защо Vera Su изобщо е допуснат в наши води?

Има европейска забрана да се превозва такъв товар в този вид

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 16 септември еколози и местни надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 30 септември Община Каварна обяви частично бедствено положение.

Днес, на 1 октомври, собственикът на Vera Su отказва екипажът да се евакуира.