След поредната серия скандали свързани с некачествени ремонти в столицата, градските активисти от Спаси София настояват за въвеждането на т.н. Черен списък на фирми, които строят некачествено с общински и държавни средства. По думите им, София е изправена пред огромен и много сериозен проблем с некачествените ремонти и непрекъснатите скандали доказват това. Според активистите, това е вредно не само защото общественият ресурс се пилее в некачествени ремонти, които до месеци се разпадат, но и заради риска за гражданите, които ежедневно използват тази инфраструктурата.

Никоя фирма няма да си позволи да строи некачествено, ако знае, че това ще ѝ струва няколко години забрана да участва в търгове с обществени средства. - твърди Андрей Зографски от Спаси София.

Затова от организацията за пореден път призовават за спешни промени в българското законодателство, което да транспонира Директива 2014/24 на ЕС, която не само дава право на държавите членки да включат в законодателството си забранителни списъци, но и ги поощрява да направят това. Този механизъм ще позволи отсяването и изключването на фирмите, които систематично доставят некачествен продукт за сметка на милиони общински или държавни средства.

Затова ние от Спаси София ще предложим конкретни текстове за промяна на ЗОП, за да може Европейските директиви да се приложат в България в работещ вариант. Нещо повече, ще настояваме партиите, които се борят за влизане в Народното събрание, да поемат публичен предизборен ангажимент, че ще внесат за разглеждане в парламента и ще подкрепят промяна въвеждаща Черен списък. - разказва Борис Бонев, независим общински съветник.

Вкарват тежка техника за ремонта на метрото

Вкарват тежка техника за ремонта на метрото

Това заяви кметът Йорданка Фандъкова

През последните шест години сме подали стотици сигнали за некачествено строителство в София, а кметът налага твърде малки по обем и брой глоби само след публичен натиск и не променя стила си на работа и постоянните ремонти на ремонтите го доказват. С това става очевидно, че на нея не може да се разчита за законодателни промени, които да защитят обществения интерес и пари. Затова ние започваме инициативата за Черен списък и очакваме подкрепа и ясен ангажимент от всички политически субекти и бъдещите депутати. - казват от Спаси София.

Припомняме, че на 19 януари метрото бе спряно в третия си лъч - най-новия, който бе открит едва преди 6 месеца.

Преди два месеца, активистите съобщиха, че Фандъкова иска още 3.5 млн. за ремонт на Западен парк. Веднъж вече срокът за изпълнение на проекта беше удължен заради лошото време. Заместник-кметът на София по направление "Зелена система, екология и земеползване" Йоана Христова поясни тогава, че ремонтът трябва да приключи до 18 октомври 2019 година.

"Спаси София" пита защо Графа още няма Акт 16

"Спаси София" пита защо Графа още няма Акт 16

Бонев подозира, че общината прикрива сериозни проблеми в проекта

А в началото на март 2020 година емблематичната улица в София беше затворена за пореден "ремонт на ремонта". Още в самото начало на ремонтните дейности граждани разпространиха снимки на бетонирани дървета по "Графа".

Първият по-сериозен проблем с ремонта на "Графа" беше свързан с поставянето на шумо- и звукоизолиращите подложки на трамвайните релси. Оказа се, че фирмата изпълнител "Джи Пи Груп", която също влезе сериозно в публичното пространство покрай други скандали, използва други подложки, които са различни и по-евтини от тези, предвидени в обществената поръчка. Имаше твърдения, че именно заради по-хубавите подложки фирмата е спечелила поръчката.

Всичко това предизвика силен обществен отзвук и стана повод за оставката на заместник-кмета по транспорта на Столична община Евгени Крусев, срещу когото прокуратурата разпореди проверка и повдигна обвинение за престъпление по служба - той нарушил служебните си задължения и променил условията на обществената поръчка.

Не закъсняха и сатиричните и иронични коментари. Многобройни колажи оприличиха ограничителите като акулови перки и други. Впоследствие и те бяха подменени с нови такива, но по-малки. Оказа се обаче, че и те не са функционални, тъй като предизвикаха редица инциденти с пешеходци.