Българските работодатели са готови да изработят и платят на учителите  под формата на данъци и други плащания към бюджета сумата от 557 лв. - като разумен размер на средната месечна брутна работна заплата към първи юли 2008 година.

Това е въз основа на сегашното ниво на средното образование, както и на проведена анкета, уточняват от Асоциация на индустриалния капитал в България.

В писмо до премиера от АИКБ информират, че са провели анкета сред своите членове - над 1 200 български предприятия, осигуряващи работа на над 150 000 души.

Зададеният въпрос е бил:

Каква средна брутна работна заплата за педагогическия персонал в средното образование сте съгласни да изработвате и плащате чрез данъци към 01. 07. 2008 г., при сегашното качество на средното образование:

  • По-малко от 450 лв.;
  • 450 лв.;
  • 550 лв.;
  • 650 лв.;
  • 750 лв.;
  • повече.

Резултатите сочат, че основната част от българските работодатели са готови да платят:

  • 32 % - 550 лв.
  • 23 % - 450 лв.
  • 14 % - 650 лв.

В писмото до премиера Асоциация на индустриалния капитал в България изразява своята загриженост от продължаващата близо месец стачка на работещите в сферата на българското образование, както и от исканията за сто процентно увеличение на трудовите възнаграждения в сектора.

От АИКБ подчертават също така, че разбират желанието на българските учители за увеличение на работните заплати, но се счита, че преди всичко трябва да се имат предвид реалните възможности с оглед на макроикономическата рамка и факта, че при липса на реформи средствата за увеличение на възнагражденията в държавния сектор могат да бъдат набавени единствено чрез увеличаване на бюджетните постъпления за сметка на повишаване на различни данъци и такси, плащани от бизнеса и гражданите.

Асоциация на индустриалния капитал в България предлага да се потърсят решения по пътя на модернизация на образованието и на увеличаване на ефективността на работа и на производителността на труда на заетите в сферата на образованието, включително чрез предоставяне на учебните заведения на делегирани бюджети, оптимизиране на натовареността, включително и посредством съкращения, тримесечни атестации на труда на заетите в сферата на образованието, възможност за учителите да работят на академичен принцип - т.е. директорите на училища да могат да сключват договори с външни учители при нужда, а учителите да могат да водят часове в повече от едно училище и без ограничение на часовете.