Председателят на партия ГЕРБ Цветан Цветанов пред news.bg

Г-н Цветанов, премиерът Станишев отново даде заявка за евентуална коалиция с ГЕРБ. Той каза, че партиите трябва да загърбят идеи и възгледи, за да се направи компромис.
Нееднократно от ГЕРБ и вашият лидер сте заявявали, че няма да се коалирате с БСП. Готови ли сте в някаква степен да загърбите идеите си за по-добро бъдеще, ако да такава коалиция може да доведе до такова нещо, според вас?
Ние видяхме какво е бъдещето на  България с управлението на БСП и ДПС. Така че тук не става въпрос дали ще загърбиш някакви лични противоречия, които имаш. Тук въпросът е принципен. Когато говорим за коалиция, тя трябва да бъде обоснована и да бъде на принципна основа.
Няма как, когато искаш да заложиш като основен акцент в бъдещото управление антикорупционната политика, да бъдеш част с тези, които всъщност ограбваха парите на българския данъкоплатец и бяха се приготвили да ограбят парите на европейския данъкоплатец.
Аз мога да кажа категорично какво е политическото решение на ГЕРБ и по никакъв начин то не се налага да бъде променяно.
ГЕРБ участва самостоятелно в предстоящите избори и на никаква цена няма да прави коалиция  с БСП, нито с ДПС.
ГЕРБ не е създадена, за да работи по начина и по манталитета, по който работи БСП. Категорично с БСП и ДПС няма да има на никаква цена никаква коалиция.
НДСВ не ги споменавам, защото толкова отидоха под санитарния минимум, че просто нямат никаква възможност да излязат над повърхността на процентите, които има като процентна бариера. 

Другият мотив на премиера е, че избирателите ще решат каква ще бъде коалицията. Засега прогнозите сочат, че водещите сили са БСП и ГЕРБ. Не смятате ли, че вашите избиратели, може би ще поискат такава коалиция на ГЕРБ с БСП като десен баланс в ляво управление?
Аз мога да ви каже, че от вчерашните посещения, които направих и в Хасково, и вечерта в Пазарджик, и предишния ден в Кърджали и Смолян, от разговорите, които водих с хората, не оставам с подобни впечатления, че хората биха приели евентуална коалиция с БСП или с ДПС.
Дори снощи в Пазарджик казах категорично в словото си, което направих пред препълнената зала, че на никаква цена няма да имаме коалиция с БСП и ДПС и всякакви възможни хипотези преди изборите за някакви коалиции, дори и за участие на предстоящите избори, просто всичко е безпочвено и е далеч от всякаква логика.
Аплодисментите винаги през този период, от учредяването на ПП ГЕРБ до ден днешен, са огромни относно оценката, която сме дали и политическото решение, което сме взели за неучастие с БСП и ДПС в един бъдещ кабинет.
Аз съм убеден, че при една висока избирателна активност ГЕРБ няма да е необходимо да води каквито и да било преговори относно съставянето на кабинета, който да изведе България от тежката финансова криза и да върне доверието на Брюксел, за да се възползваме от солидарността на европейския данъкоплатец.
Тук е моментът да спомена, че ако не получим тази подкрепа, ние бихме разговаряли със сестринските партии от ЕНП, които могат да бъдат един добър съюзник.
Но пак повтарям на никаква цена управление с БСП и ДПС.

Как според вас ще се отрази „драмата" в синьо на евентуално дясно управление.
Няма ли част от избирателите на СДС д се отдръпнат - тези, които застават зад позициите на Пламен Юруков?
Аз смятам, че днес има една реална алтернатива, която се изгражда на това, което хората очакваха след този тежък преход - и до ден днешен не е приключил - нови лица в политиката, една политическа реформа.
Не бих искал да коментирам ситуацията, в която и да било политическа партия, както и молбата ми към всички политически партии е нека всеки да се концентрира във връзка с предстоящите избори в неговата си къща, да си я конструира, да си я оправи и нека да се въздържаме от каквито и да било оценки, било то за възможни коалиции, било то за експертен потенциал.
Защото мога да ги уверя, че ГЕРБ за 2 години и половина е единствената политическа формация, която има реален политически живот, единствената политическа формация, която направи и дискусия по основните секторни политики за едно бъдещо управление и това стана с помощта на фондации Ханс Зайдел, Конрад Аденауер.

Г-н Борисов заяви, че ако избирателите ви дадат доверие, той е готов да бъде премиер на страната. Също така, скоро обяви, че Николай Младенов, досегашният ви евродепутат, е готвен за ключов пост. Други имена ясни ли са?
Аз не бих искал да коментирам ключови постове и възможни хипотези за такива постове, защото имаме едни принципи в ГЕРБ - докато не приключат изборите, тази тема не се коментира, защото това отклонява основната енергия, основния акцент от провеждането и спечелването на предстоящите избори.
Така че в тази посока не очаквайте от мен да чуете окончателни имена, които могат да бъдат назовани като бъдещи министри. В момента целият акцент на работата на ГЕРБ и на обиколките, които правим ежедневно, е да се срещнем с повече наши симпатизанти, членове и български граждани, за да можем да направим тази кампания, която е основният акцент в нашата предизборна платформа - лице в лице разговори с хората.
Защото нямаме възможността да направим този медиен PR, който направиха управляващите, било то черен или позитивен, защото това изисква изключително много финансов ресурс, а ПП ГЕРБ няма тази възможност, а и не бихме искали да изпаднем в тази зависимост, в която са изпадали всички управляващи досега през тези 18-20 години. 

Ето как виждаме евентуален кабинет на ГЕРБ от познатите лица. Лицето на премиера е ясно, вие - вътрешен министър, г-н Стоян Мавродиев - министър на финансите, Николай Младенов, външни работи или европейски отношения, тъй като имате много добър експерт като Радослав Точев, който също може да заеме някой от тези постове. Йорданка Фандъкова - министър на образованието, Лъчезар Иванов, който беше активен в парламента по здравните въпроси става министър на здравеопазването...
Не бих искал да давам конкретна оценка на кабинета, който вие сте формирали. Това, което мога да кажа в момента е, че политическото решение ще бъде взето за конкретните постове след 5 юли.
До тогава, каквото и да кажа, всичко би могло да изглежда несериозно, ако не бъде сбъднато и не се реализира по начина, по който съм ви казал днес.
В ГЕРБ постовете са последното нещо, което се дискутира. Първото е да структурираме, да оптимизираме работата на структурите в страната, да постигнем максимално високи резултати, да получим одобрението на демократично мислещите български граждани.
Важна е политическата воля, важна е политическата парламентарна група, която ще бъде в българския парламент да може да предприеме и да направи най-доброто изменение на нормативната база, за да можем да реализираме един успешен мандат в едно бъдещо управление.

И тази година виждаме феноменът „купуване на гласове". Как според вас могат да се променят нещата в тази посока?
Отговорността за провеждането на изборите е задължение на изпълнителната власт - формата и начина на самата подготовка, на самото провеждане. В тази посока ние като опозиция не бихме могли да участваме активно в чисто законодателните мерки, които трябва да бъдат взети.
Но това, което е важно и което правим там, където разберем за конкретен сигнал, своевременно да информираме компетентните органи и да могат те да се произнесат дали има или няма дадено закононарушение относно купуването на гласове.
Това, което също е доста обезпокоително, е че към настоящия момент г-н Миков не е предприел необходимите действия с издаването на вътрешнонормативен акт и да запознае абсолютно всички структури на МВР, които ще бъдат служебно пряко ангажирани с гарантиране сигурността на изборния процес, че могат да гласуват в изборните секции, които охраняват и това, според мен, трябва да бъде направено незабавно, да бъде сведено до редовия полицейски състав, защото в противен случай ще лишим от възможност голяма част от служителите на МВР да се възползват от конституционното си право.
Казвам ви го това, защото и днес имах разговори с български полицаи, които споделиха, че и на предишните избори за тази правна възможност са ги информирали, след като са минали изборите.
А днес, когато предстоят 2 много важни избора за България, наблюдавайки това, че министърът не е предприел необходимите действия, предполагам, че отново искат да приложат умисъл в това да има ниска избирателна активност, защото тя е угодна за управляващите и това, което излиза от неправителствените организации като информация от 6 до 10% от българските граждани са склонни да си продадат гласа за партия, която им предложи някакъв финансов ресурс.
Високата избирателна активност, ако се доближим до 70-75%, това означава, че ние сме противодействали реално на купуването на гласове и купените гласове, които не са могли да бъдат  предотвратени като действие от  днешните управляващи, нямат да окажат влияние върху представителността в Европейския и в българския парламент.

 Представихте си програмата. Да поговорим повече за един от проблематичните сектори - МВР и вътрешна сигурност. Какви са конкретните ви предложения за оптимизиране на системата?
Първото, което е - наблюдава се хаос, взаимно изключващи се реформи в един мандат, демотивация на целия състав, поради липсата на диалог между политическото ръководство и българските професионални служители в МВР.
Основният акцент, който ние залагаме в бъдещата ни управленска програма в сектор „Сигурност и обществен ред", е да се направи нормативно функционалното профилиране на секторите, които се занимават с контраразузнаване, с разузнаване и да избегнем дублиращите функции, които днес наблюдаваме между ДАНС и МВР.
Задължително е осъществяването на парламентарен контрол върху дейността на ДАНС, защото днешната информация, която имаме е, че ДАНС се използва чисто политически за решаване на политически и конюнктурни интереси от днешните управляващи.
Ако погледнем и всичко, което беше изнесено чисто информационно в публичното пространство, за съжаление, това е продукт на изнасяне на класифицирана информация от ДАНС към определени политически лица, които се възползваха и дискредитираха уважението на евроатлантическите партньори към българските служби и създават предпоставка за неуважение на труда на тези професионалисти, които работят, които са си сложили името и авторитета при вършенето на тези оперативни разработки, които след това получават възможността да се говори за такава информация в публичното пространство.
Другото, което също така е много важно, ще предприемем необходимите действия за оптимизиране на Наказателно-процесуалния кодекс, където искаме да се прекрати порочната практика за отлагане на дела поради разболяване на адвокат, подсъдим.
Защото в България винаги може да се създаде необходимата основа, на база законодателни промени, при неявяване на съответния адвокат поради някакви обективни причини, веднага да бъде назначен служебен, с което делото да не бъде спирано и да не бъде отлагано в доста дълъг период от време, което създава усещането за липсата на справедливост.
Другото е въвеждането и правната възможност за създаването на общинска полиция, защото обикаляйки из страната, срещайки с много от кметовете и с хората, всички са на мнение, че това е един сериозен правен вакуум, който лишава от възможност местната власт да повиши сигурността на населението, което живее на дадената територия.

Как ще се справите с корупцията в самата система? Има много достойни полицаи, но има и такива, които се изкушават.
Според мен това, което е много важно и това, което сме обсъждали с евроатлантическите партньори в тази посока още преди години, е създаването и възможността за институционализиране на съответните екипи, които да работят конкретно с тежката организирана престъпност от документирането, разследването и финалната част за съдебна фаза.
Когато ангажираш един-двама служители по конкретен случай за тежка организирана престъпност смятам, че можем да бъдем много по-полезни и в последната фаза - да бъдат включени полицейските сили и средства, за да финализираш и документираш даденото престъпление или да неутрализираш дадената подготовка за престъпление.
Естествено, че има хора, които дискредитират и компрометират цялата система на МВР, но аз съм убеден, че те са по-малко, отколкото всички професионалисти, които работят в системата и които вярват, че получавайки заплати, формирани от данъците на българските граждани, имат отговорността и се срамуват от действията на подобен вид служители, които дискредитират полицейската служба, полицейската длъжност и аз смятам, че това може да бъде преодоляно.

Нов вид престъпления са злоупотребите с европейски средства. Не смятате ли, че е по-адекватно  звеното АФКОС да бъде към МВР, в него да има повече представители на вътрешното ведомство, на прокуратурата?
Разбира се. Това, което е много важно да се спомене е, че точно по предложение на г-н Миков и промените, които бяха направени преди 1 година в МВР, е ограничаване функциите и компетентността на ГДБОП.
Тя днес е с орязани правомощия, бяха ликвидирани звената, които се занимават и с контрабанда, с европейските злоупотреби с европейските фондове.
Служители - стойностни и качествени, бяха назначени  в общата организирана престъпност.
А тук говорим за един профил на тежка организирана престъпност. Когато имаш една основополагаща служба с необходимото доверие от евроатлантическите партньори, ти да направиш орязване на функции, това е, пак  казвам, умисъл или некомпетентност.