Ръководителят на Групата на говорителите на Европейската комисия Йоханес Лайтенбергер и Марк Грей оповестиха междинния доклад за България по "Правосъдие и вътрешен ред".

Той отразява усилията, които са извършени в борбата с организирана престъпност и борбата срещу корупцията.

По отношение на организираната престъпност вече е направено много, обаче трябва да се видят на практика реални присъди на престъпни групи, заяви Йоханес Лайтенбергер.

България трябва да докаже, че е въвела реални мерки срещу организираната престъпност и трябва да представи конкретни случаи на присъди, за да се докаже, че правовата система функционира.

Трябва да се вземат мерки за по-голяма прозрачност включително и мерки за избягване на придобити по престъпен начин ползи.

Докладът на Румъния гласи, че в страната не се поддържа същото ниво като от предходния.

Тези доклади не трябва да се приемат като пълна оценка. Те съдържат набор от факти на ситуацията в момента, допълни Лайтенбергер.
България и Румъния предават на нашето внимание резултатите, които са постигнали, тези доклади не са договаряни.

Говорителят на ЕК Марк Грей заяви, че работата на тези доклади не е да се направи сравнение между двете държави - България и Румъния.

Не става въпрос за конкуренция - говорим за критерии.
Не става въпрос за мач между отбори - става въпрос за два различи доклада, назначени отделно за двете страни членки.

Тези критерии трябва да са постигнати за доброто на самата България и самата Румъния. На първо място те са в техен интерес и само можем да желаем да очакваме напредък.

Представеното показва, че някои мерки вече са въведени, други предстоят да бъдат, в този дух ще продължаваме да правим такива доклади, подчерта той.

Докладите не са свързани с отпускането на финансови средства - не трябва да забравяме, че конкретната работа се случва, има предприети действия. Става въпрос за оценка на ефективността. Има разбирателство, има осъзнатост, има засилена енергия.

Няма риск са замразяване на европейски средства за Румъния след този доклад, защото не става въпрос за икономическа оценка. Не се говори за финансовите помощи, а за постигане на напредък в останалите сфери.

Ръководителят на Групата на говорителите на Европейската комисия Йоханес Лайтенбергер, добави, че не може от сега да се каже, дали ще има друг доклад за престъпността до лятото.

От брифинга в Брюксел стана ясно, че следващият пълен и изчерпателен доклад ще бъде представен през лятото на 2009 година.

Днешният доклад се състои от 6 страници, включващи кратко въведение, описание на състоянието на нещата в шестте "проблемни" области за България, препоръки какво трябва да се прави в бъдеще за преодоляване на проблемите в посочените области.

От Доклада:

Настоящият доклад е междинен с технически актуализирана информация за по-съществените промени, настъпили в България през изминалите шест месеца по МСП2. Той не съдържа оценка на постигнатия напредък.
Актуализацията се ограничава до информация за приключили мерки или за мерки, чието финализиране може да се очаква скоро...

Българските власти приеха в общи линии оценката на Комисията от юли 2008 г.
В отговор на посочените от Комисията предизвикателства прокуратурата, Министерството на правосъдието и Министерството на вътрешните работи предприеха първи стъпки за структурна и законодателна реформа.
От юли 2008 г. насам има известно развитие по показатели 1-3 (реформа на съдебната система), особено по отношение на работата на инспектората към Висшия съдебен съвет, който е придобил известен оперативен капацитет....

По-съществена новост по показатели 4-6 (корупция и организирана престъпност) бе началото на пилотния проект за създаването на съвместни екипи за разследване, съставени от представители на прокуратурата, Държавна агенция „Национална сигурност" (ДАНС) и Министерство на вътрешните работи.
Следващата стъпка следва да бъде повдигането на обвинения срещу разработвани от съвместните екипи мощни престъпни групировки...

Трябва да се отдели повече внимание на изграждането на прозрачни и подлежащи на отчет отношения между ДАНС и Министерство на вътрешните работи във връзка напр. с използването на специални разузнавателни средства, с обхвата на парламентарния контрол върху ДАНС и с разширяването на правомощията на разследващите полицейски части...

За да докаже, че е налице системна и необратима промяна, България трябва да покаже, че е създала самостоятелно функционираща и стабилна съдебна система, която е в състояние да разкрива и наказва конфликта на интереси, корупцията и организираната престъпност, и да опазва върховенството на закона.
Това означава по-конкретно да се приемат оставащите закони, които са необходими за окомплектоване на правната система, и да се демонстрира с конкретни обвинения, дела и присъди за корупция по високите етажи и организирана престъпност, че правната система е способна да прилага законите по независим и ефективен начин...

Новият Закон за съдебната власт и новият Граждански процесуален кодекс се прилагат, въпреки че все още съществуват сериозни проблеми в наказателните производства.
Въпреки направените предложения от съдебната власт и от външни експерти

Наказателният кодекс все още не е преработен, а изключително тромавото наказателно производство не е достатъчно рационализирано.
Все още не са предприети действия по посочените елементи на неефективност в досъдебната фаза. Твърде малко от сложните наказателни дела стигат до съда. Делата продължават да се връщат на прокуратурата или да се бавят, като това често се дължи на превратно прилагане на процесуалните норми...

Данните за всички предприети действия по случаи на корупция показват низходяща тенденция през втората половина на 2008 г. в сравнение с първата половина на годината. Тази негативна тенденция изглежда продължава през ноември и декември 2008 г...

Действащите разпоредби за финансирането на предизборни кампании се различават в зависимост от вида на изборите и не визират непаричните дарения, нерегламентираните транзакции в брой или въпроса за публичен регистър на дарителите...

С цел повишаване на ефективността на борбата с организираната престъпност към Върховна касационна прокуратура бяха сформирани съвместни екипи .

Въпреки това, представената от българските власти статистика не отчита съществена промяна през 2008 г. в наказателното преследване, включително на съдебна инстанция, на организираната престъпност10.
През последните месеци липсват важни съдебни решения по знакови дела за организирана престъпност...