В момента прогнозата не позволява никой да се прехвърли на кораба Vera Su и заседналият кораб е без екипаж.

Капитан далечно плаване Венцислав Иванов потвърди пред Нова телевизия, че на кораба в момента няма никой и времето не позволява това да стане.

"При първа възможност ще бъде назначен екипаж и допълнителни специалисти за претоварване. Те ще бъдат под мое ръководство", заяви Иванов.

Няколко институции наблюдават състоянието на Vera Su

Няколко институции наблюдават състоянието на Vera Su

Към момента няма опасност корабът да се разбие

Поне трима души ще са необходими първоначално, за да се прецени и от какви допълни специалисти ще има нужда операцията по претоварване. Корабът в момента е без електричество, изключени са преди операцията по евакуация, която се проведе вчера. Тепърва трябва да се задействат агрегатите, като за тази цел има достатъчно останало гориво в резервоарите.

Целта ще бъде да се проведе безопасна операция по претоварване, увери Венцислав Иванов.

Той каза, че не може да обещае, че корабът няма да се разцепи в скалите заради бурното вълнение. Към момента обаче няма такава опасност, Vera Su е добре укрепен.

Няма обаче и повече полезни ходове, които да се предприемат към момента. 

Целият екипаж на Vera Su е евакуиран

Целият екипаж на Vera Su е евакуиран

Български екипаж поема кораба, за да продължи операцията

Попитан дали думата "диверсия", употребена вчера от транспортния министър, е правилна, Венцислав Иванов потвърди, че морските власти не разбират основанията на екипажа на кораба да поиска евакуация, тъй като и в момента състоянието на кораба е същото както предишните дни. Не се знае и каква ще бъде тактиката на корабособственика, който може да е обещал да ги върне по някакъв начин след няколко дни или пък да изпрати друг екипаж за операцията по претоварване.

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври бе евакуиран по негово желание целият екипаж на Vera Su.