17-и ден продължава сагата със заседналия кораб край Камен Бряг Vera Su. Всички операции към момента са преустановени заради лошото време със силен вятър и бурни вълни, които заливат кораба.

Вълнението е около 4 бала, вятърът е над 20 километра в час.

Трима души са изявили желание да напуснат кораба Vera Su, съобщава БНТ. Това обаче може да стане само ако собственикът на кораба изпрати трима други, които да заемат местата им. Екипажът на кораба е деветчленен. Дали това ще стане - не е ясно.

Екипажът все още не е разпитан, очаква се това да стане от следовател, в присъствието на съдия.  "Състоянието на екипажа здравословно е добро", каза главният директор Аварийно спасителна дейност "Морска администрация" Румен Николов, цитиран от БНР.

Вчера властите докладваха, че успешно е приключила операцията по допълнителното укрепване на кораба с котви и въжета, а горивото е източено на минимум.

Екипажът на Vera Su се страхува за живота си

Екипажът на Vera Su се страхува за живота си

Те не са получавали и заплати

Трите баржи, които ще участват в операцията по разтоварването на азотните торове вече са на българска територия. Те бяха осигурени от Европейската агенция по морска безопасност и идват от Италия. Баржите са надуваеми с дължина 15 метра и широки 5 метра. В тях могат да бъдат поставени около сто тона втечнен товар, след което да бъдат изтеглени в място, където ще бъдат разтоварени.

Взимат всеки ден проби от 7 точки около Vera Su

Взимат всеки ден проби от 7 точки около Vera Su

МОСВ продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

От Транзитна зона Варна: Турски кораби от години нарушават правилата

От Транзитна зона Варна: Турски кораби от години нарушават правилата

Изключено е при съвременните навигационни прибори засядане на кораб като Vera SU