Продължава огледът на заседналия край Камен бряг кораб, съобщава БНТ.
Междувременно капитанът и помощник-капитанът на Vera Su обжалваха мерките си за задържане под стража. Двамата бяха подкрепени и от Асоциацията на капитаните в България, откъдето настояват двамата да бъдат пуснати под домашен арест.
Президентът на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани к.д.п. Димитър Димитров заяви, че от години асоциацията се бори за декриминализиране дейността на морските капитани.
В случая виждаме класически пример как от едно неизпълнение на служебните задълженияна колегата, той е бил задържан в следствения арест, посочи той и изрази опасение, че с това задържане след преживения стрес е възможно да се навреди на здравето на капитана.
По време на днешния повторен оглед на кораба на борда му се качиха водолази и експерти от "Морска администрация". Те направиха снимки и видеа, а също търсеха документи, които капитанът на кораба не е взел със себе си при евакуацията. Те обаче са важни за следствието.
Припомняме, вчера стана ясно, че машинното отделение и корпусът са наводнени. Това усложнява операцията по разтоварването на азотния тор. Вече не се говори за спасителна операция, а за изваждане на потънал товар, защото Vera Su се води официално потънал.
В момента операцията по повторния оглед е прекратена.
Развитието:
На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.
До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.
На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".
Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.
През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.
Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.
В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.
28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.
На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.
Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.
Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.
На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.
По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.
Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.
На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба.
Преди дни министър Алексиев обяви подозрение, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.